Constructieve feedback betekenis

Wat is constructieve feedback?

Constructieve feedback is ondersteunende feedback die bedoeld is om blinde vlekken te helpen identificeren en de ander beter te maken. Constructieve feedback is gericht op informatie, problemen of observaties. Het helpt als ondersteunend instrument om specifieke problemen of zorgen aan te pakken. Constructieve feedback wordt altijd gegeven met positieve bedoelingen. Het doel van constructieve feedback is dat het leidt tot verbetering waardoor medewerkers persoonlijke of professionele groei door kunnen maken. Zo kan je door middel van constructieve feedback bijvoorbeeld een nieuw perspectief of nieuwe inzichten bieden aan de ander, gedrag positief veranderen of verwachtingen duidelijk maken.

 

Wat is het verschil tussen constructieve en destructieve feedback?

Het is belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen constructieve en destructieve feedback. Destructieve feedback is gericht op fouten en is vaak een directe aanval op de ontvanger. Bij destructieve feedback wordt er geen advies gegeven waar de ander iets mee kan, in tegenstelling tot constructieve feedback. Daarnaast is constructieve feedback gericht op de toekomst en hoe iets nóg beter kan.

 

Waarom geef je constructieve feedback?

Als manager is het geven van constructieve feedback één van de beste dingen die je kan doen voor je medewerkers. Door middel van constructieve feedback kunnen medewerkers beter presteren, een situatie verbeteren, een probleem oplossen en hun sterke en zwakke punten identificeren waardoor zij kunnen verbeteren. Daarnaast zorgt constructieve feedback voor meer transparantie en vergroot het de betrokkenheid van medewerkers. 

 

Hoe geef je constructieve feedback?

Het geven van constructieve feedback is één van de belangrijkste onderdelen van het werk van een goede manager. Echter is het niet altijd eenvoudig om medewerkers te voorzien van constructieve feedback. We geven je graag wat tips:

 

1. Richt je op verbeterpunten

In de praktijk merken we dat veel managers zich voornamelijk richten op het positieve. Dat klinkt heel goed, maar veel managers proberen met al het lof wat zij geven aan hun medewerkers het minder goede te verdoezelen. Ze hopen dat wanneer zij genoeg positieve feedback en complimenten geven, de minder goede punten als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar niets blijkt minder waar. Medewerkers weten zo nooit hoe ze kunnen verbeteren, en dus kunnen zij niet hun volledige potentieel bereiken. Dat betekent natuurlijk niet dat je geen complimenten mag geven, zeker niet! Zoek naar de juiste balans tussen constructieve feedback en complimenten.

 

2. Constructieve feedback is tweerichtingsverkeer

Het is belangrijk om te onthouden dat feedback altijd tweerichtingsverkeer is. Het volstaat niet om enkel constructieve feedback te geven. Het ontvangen van feedback van medewerkers is minstens zo belangrijk. Aan de manager de taak om het goede voorbeeld te geven en (360 graden) feedback te vragen. Dit kunnen simpele vragen zijn zoals “hoe kan ik je werk makkelijker maken?” of “wat heb je van mij nodig om te kunnen groeien?”

3. Maak je constructieve feedback specifiek

Kom meteen ter zake en draai niet heen om wat je daadwerkelijk wil zeggen. Wanneer je te algemene feedback geeft, zal dat er niet voor zorgen dat mensen hun gedrag zullen veranderen. Zorg ervoor dat de feedback concreet is en geef specifieke voorbeelden. Dit geeft de ander de mogelijkheid om er iets mee te kunnen doen.

 

Wil je meer tips voor het geven van constructieve feedback? We schreven een artikel over de 10 gouden regels voor effectieve feedback.

Afbeeldingen website 2019-42.png

Benieuwd hoe een tool je kan helpen met het geven van constructieve feedback?

Bekijk het in onze gratis demo video!

Constructieve feedback geven via een tool?

Een feedback app als Treams maakt het geven en vragen van feedback een stuk makkelijker en laagdrempeliger. Via een feedback app kunnen medewerkers op ieder moment van de dag feedback vragen van waar zij maar willen. Dus ook onderweg in de trein of thuis op de bank. Daarnaast hebben medewerkers alle feedback die zij hebben gegeven en ontvangen verzameld op één plek waardoor ze het heel gemakkelijk terug kan bekijken. Tot slot kunnen medewerkers met behulp van een feedbacktool heel gemakkelijk feedback vragen op de doelen die zij hebben gesteld. Zo kunnen collega’s gericht feedback geven. Benieuwd wat een feedbackapp voor jullie organisatie kan betekenen? Dat zie je in onze online demo video.

Groei is voor iedereen, dat is waar we bij Treams in geloven. Het levert ruimte, energie, creativiteit en plezier op voor mensen, teams en organisaties. In een groeiende organisatie ontstaat er ruimte voor medewerkers om te groeien en te ontwikkelen. Leer meer over Treams...

Wil je ook niets missen?

  • LinkedIn - White Circle

Benieuwd hoe onze tool eruit ziet?