8 feiten die je nog niet wist over het stellen van doelen (+ infographic)

Hoewel we (bijna) allemaal heel hard werken, hebben we vaak het gevoel dat we niet bereiken wat we willen bereiken. De reden hiervoor is vaak dat we niet weten waar we naartoe willen, wat we willen bereiken. Stel je geen doelen? Dan voelt het net als reizen zonder landkaart. Je kan zo ver rijden als je maar wil, maar je bereikt uiteindelijk niets en zal verdwalen in alle wegen en straten. Het wordt niet langer geaccepteerd dat mensen op de automatische piloot door het leven gaan. Het risico op burn-outs, gedemotiveerde medewerkers en uitstroom van talent is namelijk veel te groot. Het is belangrijk om even stil te staan en doelen te stellen. Zo kom je uit die automatische piloot en neem je actief de leiding over je eigen ontwikkeling. Onderstaande feiten bewijzen de noodzaak van het stellen van doelen. Wil je weten hoe je op deze feiten en cijfers kan inspelen? Lees dan verder onder de infographic.

1. Er zijn veel te weinig mensen die doelen stellen.

20% van de mensen stelt doelen. Dat betekent dat 80% van de mensen geen doelen stelt.

De meeste mensen zeggen het nut van doelen stellen in te zien. Echter stelt slechts 20% daadwerkelijk doelen op. Dit komt voornamelijk doordat veel organisaties het stellen van doelen niet actief stimuleren. Een tip aan alle organisaties: stel doelen voor over 10 jaar ( een Big, Hairy, Audacious Goal ), wat willen jullie dan bereikt hebben? Breng deze doelstelling terug naar een doelstelling voor volgend jaar, dit jaar en uiteindelijk per kwartaal en communiceer deze duidelijk naar alle medewerkers. Zo weet je met z’n allen waar je naartoe gaat. Laat daarna ieder team en iedere medewerker hun persoonlijke doelstelling afstemmen op de bedrijfsdoelen. Zo voelen medewerkers zich onderdeel van het grotere geheel en hou je hen betrokken.

2. Het percentage mensen die hun doelen bereikt is laag

Van de 20% die doelen stelt, bereikt gemiddeld 70% hun doelen niet.

Veel mensen verwachten dat wanneer hun doel daadwerkelijk staat, ze deze ook relatief makkelijk kunnen bereiken. Echter werkt het niet om te zeggen ‘ik wil dit…’ en te verwachten dat het dan ook uitkomt. Bij het proces van doelen begint het met het opstellen van een goed doel. De tweede stap is om na te gaan hoe je deze doelstelling gaat bereiken. Tot slot moet je daadwerkelijk iets gaan uitvoeren om succes te zien. De tweede stap wordt vaak gemist in het gehele proces. In de praktijk blijkt dat medewerkers zich zó focussen op het resultaat dat behaald moet worden, dat zij de tussenstappen vergeten. Maak je van deze tussenstappen kleine doelstellingen die je gaandeweg af kan vinken, dan geeft dat meer energie en meer kans op het bereiken van je doelstelling. In een Performance Management platform zijn grote doelstellingen makkelijk op te delen in kleine stukjes zodat het concreet wordt wat jij moet doen om je doelen te bereiken.

E-book: Doelen stellen

Hoe kan je op de beste manier doelen stellen? Wat voor soort doelen zijn er? En wat levert het stellen van doelen op? In dit e-book geven we je tips&tricks en handvaten.

E-book over doelen stellen

3. Doelen stellen = beter presterende teams!

Goed presterende teams besteden 20% meer tijd aan het stellen van doelen dan slecht presterende teams.

Dit feitje bewijst wel dat het stellen van doelen wel degelijk nut heeft. Naast individuele doelstellingen zijn teamdoelen belangrijk om iedereen op één lijn te houden en samen te werken naar de bedrijfsdoelstellingen. Hebben jullie geen teamdoelen? Dan zal dat een nadelig effect hebben voor de productiviteit en betrokkenheid van medewerkers. Het hebben van teamdoelen zorgt voor:

  • Transparantie: Door teamdoelen te stellen zit iedereen op één lijn en weet je waar je samen voor werkt. Medewerkers krijgen verantwoordelijkheden maar weten ook waar de rest van de teamleden aan werken.
  • Motivatie: Doordat medewerkers weten wat de organisatiedoelen zijn en hun teamdoelen daarop aan kunnen passen, voelen zij zich onderdeel van het geheel en zien ze de waarde van hun werk in. Dit verhoogt de motivatie en moedigt mensen aan om dat kleine beetje extra te geven.
  • Teamwork: Door de individuele doelen af te stemmen op de teamdoelen brengt ieder persoonlijk succes jullie verder naar het einddoel. Medewerkers zijn daardoor eerder bereid om anderen te helpen in het bereiken van hun doelen wat zorgt voor een betere samenwerking.

4. Productiviteit

In 95% van de organisaties leidt het stellen van doelen tot meer productiviteit.

Zoals we eerder al vertelden is het werken zonder doel vergelijkbaar met het reizen zonder landkaart. Je hebt geen richting en zal uiteindelijk verdwalen. De meeste mensen werken dan ook van dag tot dag op een ongestructureerde manier. Dit leidt uiteindelijk tot frustratie, uitstel en dus ook geen vooruitgang. Wanneer je precies weet wat je iedere dag moet doen om je doel te bereiken, voorkom je uitstel. Deze duidelijkheid en structuur zal zorgen voor meer focus en dus een hogere productiviteit.

5. Klein denken is het geheim voor groot succes

93% van de mensen kan doelen niet vertalen in de juiste, concrete acties die nodig zijn om het doel te bereiken.

Eerder in dit artikel vertelden we al dat medewerkers zich te veel focussen op het resultaat dat behaald moet worden, dat de tussenstappen vaak vergeten worden. Hierbij is het ten eerste belangrijk dat je doelen stelt waar je zelf achter staat. Het moet iets betekenen voor jou en van waarde zijn in het werk dat je doet. Daarna is het goed om je grote doelstelling op te delen in kleine doelstellingen. Wat moet je allemaal doen om je doelstelling te bereiken? Het is namelijk veel fijner om een doel te bereiken, dan een stap te nemen. Daarnaast kan je bij het stellen van kleine doelen veel makkelijker bijsturen wanneer je niet in de goede richting gaat. Kleine doelstellingen zijn makkelijker te bereiken, geven je een goed gevoel en leiden uiteindelijk tot het bereiken van je grote doelstelling.

6. Schrijf het op!

Mensen die hun doel opschrijven zijn 33% meer succesvol in het behalen van hun doel dan mensen die hun doelstelling niet opschrijven.

Zonder je doelen op te schrijven is het slechts een droom. Wanneer je je doelen opschrijft, laat dat zien dat je ze belangrijk vind je verplicht je jezelf om er bewust mee bezig te zijn. Heb je ze opgeschreven? Dan zijn de volgende dingen belangrijk:

  • Bekijk je doelen iedere dag: Doe je dit niet? Dan ben je binnen de kortste keren weer vergeten wat je doelstelling was. Breng je doelstellingen tot leven. Hang ze bijvoorbeeld aan de muur in je kantoor of boven je bed. Zo word je er iedere dag aan herinnerd.
  • Track je vooruitgang: Door je voortgang bij te houden weet je of je op de goede weg bent. Het geeft energie wanneer je op de goede weg bent en je kan tijdig bijsturen wanneer dit niet het geval is. Daarnaast kan je jezelf belonen wanneer je op de goede weg zit en bijvoorbeeld kleine doelstellingen hebt bereikt. Bij belonen hoort het gevoel van geluk en tevredenheid en dat zal leiden tot meer succes. In de doelenmodule van Treams kan je op ieder moment aantekeningen toevoegen en je voortgang bijwerken. Zo weten jij en je manager waar je staat en wat je nog moet doen om je doelen te bereiken.

7. Sharing is caring!

Mensen die hun doelstelling delen met anderen hebben 25% meer kans om hun doelstelling te bereiken dan mensen die het niet delen.

Het delen van je doelen zorgt voor:

  • Meer duidelijkheid: Door je doel met anderen te delen weten zij waar jij mee bezig bent. Hierdoor kunnen anderen jou helpen met het bereiken van je doel en zullen de gesprekken die je met elkaar hebt waardevoller zijn.
  • Meer verantwoordelijkheid: Het delen van je doelstelling zorgt ervoor dat het realistischer wordt. Anderen kunnen je verantwoordelijk houden voor het bereiken van je doel. Wanneer je bijvoorbeeld aan een collega verteld dat je doel is om een X aantal websitebezoekers te krijgen, zal hij/zij er de volgende keer weer naar vragen, wat extra stimulans geeft en uiteindelijk helpt om je doel te bereiken.

8. Feedback is de brandstof!

50% van de managers geeft geen constructieve feedback wanneer medewerkers niet meer in lijn liggen met hun doelstellingen.

Je kent het spelletje warm-koud vast wel. Kinderen die het spelen gaan op zoek naar een verborgen object en geven elkaar feedback: van ‘heet’ wanneer ze in de buurt zijn van het verborgen object, naar ‘warm’, naar ‘koud’ en uiteindelijk naar ‘ijskoud’ voor wanneer ze te ver weg zijn van het object. Deze feedback is enorm belangrijk om in de buurt te komen van het object. Krijg je geen feedback? Dan is de kans klein dat je het object gaat vinden. Effectieve feedback is een cruciaal onderdeel van het doelenproces. Wanneer er effectieve feedback wordt gegeven, die je helpt om je doelen te bereiken, zullen de prestaties van de medewerker aanzienlijk verbeteren. Deze feedback kan zowel van managers komen, als van collega’s. Vertel medewerkers tijdig hoe ze het doen, wat werkt en wat niet werkt. Feedback geven en vragen gaat heel gemakkelijk via de feedbackmodule van Treams. Ook kan je hierin 360 graden feedback vragen van collega’s en externen.