Groei is voor iedereen, dat is waar we bij Treams in geloven. Het levert ruimte, energie, creativiteit en plezier op voor mensen, teams en organisaties. In een groeiende organisatie ontstaat er ruimte voor medewerkers om te groeien en te ontwikkelen. Leer meer over Treams...

Wil je ook niets missen?

  • LinkedIn - White Circle

Benieuwd hoe onze tool eruit ziet?

Wat is de betekenis van feedback?

Wat betekent feedback?

Feedback betekent dat je terugkoppeling geeft aan een ander op zijn/haar gedrag, prestaties en/of ontwikkeling. Feedback is geen vaststaand feit, maar een mening of observatie van de feedbackgever. Om te kunnen blijven ontwikkelen is feedback onmisbaar. In de ideale wereld heeft dan ook ieder bedrijf een cultuur waarin mensen van nature aangeven wanneer ze zien dat iets goed, of juist niet goed gaat. Feedback is namelijk de brandstof voor persoonlijke ontwikkeling en groei.

 

Veel medewerkers ontvangen slechts één keer per jaar feedback. Dit is vaak aan het einde van het jaar om te peilen hoe het is gegaan. Helaas zien veel mensen het vragen en geven van feedback (nog) als verspilling van hun tijd en een bevestiging van wat ze allang weten. Voor anderen is het idee dat collega’s jou gaan ‘beoordelen’ enorm zenuwslopend. Ze zien vaak niet in wat het geven en vragen van feedback daadwerkelijk op kan leveren en ontwijken het liever. 

Waarom is feedback belangrijk?

Er zijn heel veel redenen waarom feedback belangrijk is. Als mens zijn wij sociale wezens. We willen een goede bijdrage leveren aan het werk wat we doen, of aan het team waar we in werken. Als je continu feedback krijgt weet je hoe je het doet en kan je op ieder moment bijsturen. Ten tweede willen we graag gezien worden en waardering krijgen voor wat we doen. Erkenning en waardering zijn - op eten en drinken na - de belangrijkste levensbehoeften van de mens. Krijgen we meer erkenning? Dan gaan we met meer plezier naar het werk en leidt dat tot meer werkgeluk. Als je steeds bij anderen checkt of je op de goede weg bent, geeft dat zekerheid. Daarmee groei je veel harder dan iemand die geen feedback krijgt. Iedere keer wanneer je feedback krijgt over hoe je iets beter zou kunnen doen, kom je een stapje verder.

 

Start met feedback vragen

Feedback geven en ontvangen is erg lastig, vooral als je het niet gewend bent. Het moet namelijk altijd gegeven worden met de intentie om de ander beter te maken. We weten maar al te goed te vertellen wat de ander fout doet en zodra anderen kritiek hebben over ons, dan kunnen we er niet goed mee omgaan. Boosheid komt op en we verzetten ons.

 

De angst voor feedback kan heel eenvoudig worden weggenomen door de nadruk te leggen op het vragen van feedback in plaats van het geven van feedback. Wanneer je iemand ‘ongevraagd’ feedback moet geven, gaat de hartslag zowel bij de gever als bij de ontvanger omhoog. Op het moment dat je start met het vragen van feedback, kan je bewust een vraag stellen waar je controle over hebt. Daarmee stel je je open voor feedback van de ander en kan hij/zij een open en eerlijk antwoord geven. Neem dus het heft in eigen handen en start met het vragen van feedback. Om je hierbij te helpen geven we je een paar tips.

 

Hoe kan software je helpen bij feedback geven en vragen?

Om écht te kunnen werken aan persoonlijke groei en ontwikkeling is het belangrijk dat mensen vanuit verschillende invalshoeken feedback krijgen. Door middel van een feedback app als Treams, kan je met een paar klikken op de knop feedback vragen aan je collega’s. Daarnaast is het via een app heel gemakkelijk om 360 graden feedback te vragen. Denk hierbij aan feedback van klanten of leveranciers. Een feedbacktool helpt je met het stellen van de juiste vraag. Daarnaast kan je goed nadenken over wat je wil vragen.

 

Een tool maakt het vragen en geven van feedback laagdrempelig. Wel is het belangrijk om na het geven van feedback het gesprek met elkaar aan te gaan. Tijdens dit gesprek ga je verder in op de inhoud. Uiteraard zijn er ook nog heel veel momenten waar je ‘live’ feedback kan geven. Het is dan extra leuk om daarna het compliment in de app te zetten, zodat de ander het later nog eens terug kan lezen.

Meer over feedback

Feedback is het kloppende hart van iedere wenbare organisatie. Maar hoe voer je nou zo'n feedbackcultuur in? En hoe ga je om met weerstand? Dat, en nog veel meer in dit webinar.

Video: stap voor stap bouwen aan een feedbackcultuur!

De switch naar een feedbackcultuur is echt niet makkelijk. Met dit werkboek helpen we je door middel van opdrachten, tips & tricks en theorie met de eerste stappen naar jullie feedbackcultuur.

Werkboek: aan de slag met feedback!

We durven ons vaak niet kwetsbaar op te stellen en feedback te vragen. Jammer, want feedback kan zoveel opleveren! In dit artikel leggen we je uit waarom feedback belangrijk is.

5 redenen waarom feedback op de werkvloer belangrijk is.