Aandacht voor medewerkers? Het begint met aandacht voor jezelf.

Hoe zou het zijn als jouw organisatie ècht begrijpt hoe jij werkt, wat jou drijft en dat jouw directeur weet wat jouw passie is? Dat jij het beste van jezelf mag en kán geven, en dat je ook de kans krijgt om te onderzoeken wat dat beste van jezelf is? Dat zou toch super zijn?! Aandacht voor medewerkers. Dat is waar het allemaal om draait.

Veel leidinggevenden, maar ook directeuren, vinden het moeilijk als een medewerker beter is dan hij- of zijzelf. Steeds voelen zij zich geconfronteerd met hun eigen mankementjes en vinden het lastig om hierover met medewerkers in gesprek te gaan. Managers en directeuren geven vaak te weinig aandacht aan medewerkers. Erg jammer, want een beetje meer aandacht op de werkvloer, doet vaak wonderen! Iedereen wil namelijk zichzelf zijn. Iedereen wil zijn/haar steentje bijdragen aan een betere organisatie. Een organisatie die er écht toe doet. Het belangrijkste: medewerkers hopen hierin gewaardeerd te worden. Maar wat houdt managers dan tegen om voldoende aandacht te hebben voor medewerkers?

Waar komt dit vandaan?

Veel managers zijn vanuit hun inhoudelijke kennis in hun huidige positie terecht gekomen. En vroeger was het heel normaal dat als je goed was in je vak, je uiteindelijk doorgroeit tot manager. In plaats van dat deze managers goede leiderschapskills hadden, zijn zij steeds hogerop gekomen omdat zij veel kennis hebben van een bepaald onderdeel. Dat betekent ook dat velen vaak denken dat ze de beste van de klas moeten zijn, hen is geleerd dat daar hun toegevoegd waarde zit. En daar zijn ze ook op aangenomen. Dat concept is helemaal aan verandering toe. In opleidingen is er weinig tot geen aandacht voor de menskant. Écht aandacht geven komt dan later in de carrière en dat is echt een gemiste kans. En als je nooit geleerd hebt hoe je aandacht moet geven, dan wordt het inderdaad moeilijker. Aandacht voor jezelf, daar begint het mee. Door aandacht voor jezelf, kun je ook makkelijker aandacht geven aan je medewerkers.

Waarom meer aandacht voor medewerkers?

Aandacht. Aandacht maakt alles mooier. Vind je niet? Alles wat over talent of ontwikkeling gaat, heeft te maken met aandacht. Oprechte aandacht voor medewerkers, attentie en belangstelling. Niemand wil een nummertje zijn binnen de organisatie. Iedereen wil een organisatie waarin ook de managers en directie oprecht geïnteresseerd zijn in hun medewerkers. Deze organisaties hebben een enorme voorsprong. Een organisatie die zichzelf vanuit de top ontwikkelt, anderen mee laat kijken in wat ze doen en wie ze zijn, zorgen ervoor dat medewerkers een enorme boost krijgen. Zij voelen zich betrokken bij de organisatie. Zo’n identiteit zorgt ervoor dat mensen er graag willen werken.

Wat aandacht voor medewerkers oplevert

Aandacht voor medewerkers zorgt voor een betere medewerkerstevredenheid. Jouw medewerkers zijn het visitekaartje van de organisatie, zij kunnen het verschil maken. Een betere medewerkerstevredenheid zal indirect bijdragen aan de arbeidsproductiviteit en de afname van stress en ziekteverzuim. Zorg er dus voor dat je medewerkers een fijne werkplek hebben, maar ook dat zij gezien en gehoord worden. Want het is bewezen: medewerkers vinden oprechte aandacht belangrijker dan een hoog salaris.

Hoe zorg je voor meer aandacht voor je medewerkers?

1. Feedback

Feedback vragen is de brandstof voor persoonlijke ontwikkeling. Het is een blijk van erkenning en waardering en dat is wat de medewerkers van de toekomst nodig hebben. Koppel regelmatig terug hoe zij het doen en stel dit niet langer uit tot het voortgangs- of beoordelingsgesprek .

2. Zet groei en werkplezier centraal

In ’the war for talent’ is het super belangrijk om personeel te binden en boeien. Je wil tenslotte niet dat zij zodra ze binnen zijn, direct weer via de achterdeur je bedrijf verlaten. Door aandacht te geven aan groei en werkplezier (door bijvoorbeeld successen te vieren ), stimuleer je medewerkers in hun persoonlijke ontwikkeling.

3. Voorkom verrassingen

Veel organisaties werken nog met de traditionele HR-cyclus. Aan het begin van het jaar hebben medewerkers een gesprek met hun manager waarin doelen worden gesteld, halverwege bespreken zij de voortgang en aan het eind worden medewerkers beoordeeld. Voor medewerkers zijn deze momenten vaak enorm spannend. Zij houden namelijk niet van verrassingen. Met behulp van een digitaal beoordelingssysteem wordt dit verleden tijd. Leg doelen vast en bespreek de voortgang , zo voorkom je verrassingen op het moment van evaluatie.

Waar het uiteindelijk allemaal draait is dat we allemaal op de juiste plek zitten. Want daar krijg je toch het meeste energie van?

Yolande van der Veer – Senior partner Treams