Feedback: een tool voor beoordelen of ontwikkelen?

In veel organisaties valt het me op hoe moeilijk mensen het vinden om elkaar goede feedback te geven. De meest gehoorde opmerkingen zijn ‘dat doe je toch niet’ of ‘ik kijk wel uit, het kan me zomaar mijn hachje kosten’. Als ik dat soort dingen hoor, associeer ik die eerder met angst dan met de mogelijkheid om te ontwikkelen. Feedback is vaak gekoppeld aan stevige kritiek, aan een ander gericht, omdat hij iets verkeerd doet. Hoe jammer is dat?! Maar hoe komt het eigenlijk dat mensen feedback associëren met kritiek? En hoe kan een online feedback tool helpen in dit proces?

Veiligheid en vertrouwen

Voor een organisatie die ontwikkeling hoog in het vaandel heeft staan is continue terugkoppeling van levensbelang. Of het nu gaat om de strategie: ‘zitten we op de juiste koers’, waar feedback op nodig is, of op het terugkoppelen op individueel niveau. Wat je juist graag wilt is dat mensen zich vrij voelen om feedback te vragen, te geven en te ontvangen. Van klanten, collega’s en leidinggevenden. En dat kan heel goed vanuit een basis waarin vooral versterkend op elkaar wordt gereageerd. Eerst leren om van elkaar de goede dingen te benoemen. Pas als dat stevig is verankerd ga je verder met kritiek. Ik heb wel eens gelezen dat kritische noten vijf keer harder aankomen dan complimenten. Dan is het niet raar, in onze recht-door-zee cultuur, dat mensen bukken. Om te zorgen dat ze niet gekwetst worden. En terecht.

Verantwoordelijkheid

Feedback uiten geeft je een verantwoordelijkheid; om na te denken over wat je wilt zeggen. Om te zorgen dat een ander zich ermee kan ontwikkelen, in plaats van te spuien wat jou dwars zit. Het geeft je de verantwoordelijkheid om te bedenken waarom jij ergens iets van vindt; voordat je reageert naar iemand anders. Daarom is het zo belangrijk dat je mensen leert om eerst waarderende feedback te géven. Daar ligt voor veel organisaties een grote kans! Mensen die hebben geleerd om goede feedback te geven en te ontvangen zullen dat ook veel beter doen naar klanten en leidinggevenden. Gééf ze die verantwoordelijkheid en je gaat zien dat dat een vliegwiel is voor groei.

Anonieme feedback via een online feedback tool

Ook kom ik organisaties tegen die werken met anonieme feedback (bijvoorbeeld via een online feedback tool), dat is de ultieme vorm van angst. Kritiek uiten zonder afzender doet mij denken aan allerlei ronkende tweets op internet waarin ook zomaar van alles gezegd kan worden. Of zelfs anonieme feedback die meegenomen wordt in beoordelingsrondes. Daarmee haal je de verantwoordelijkheid weg bij mensen, terwijl het daar juist begint. In de online feedback tool van Tream s is het dan ook niet mogelijk om anonieme feedback te geven. En daar hebben we dus zeker onze redenen voor. Angst is een hele slechte raadgever, je krijgt vervormde reacties die een eigen leven gaan leiden.

Waardering

Het leren complimenten geven zit niet in onze aard. We zien graag en snel wat er niet deugt, vooral bij de ander en niet zozeer bij onszelf. Terwijl niemand kritiek op zijn persoon prettig vindt. Want uiteindelijk zijn we allemaal mensen die er graag bij willen horen. En vooral: we willen het zo graag heel goed doen. Groeien en ontwikkelen kan in mijn ogen alleen als het fundament ligt in waarderende feedback. En dan bedoel ik niet de sandwich methode, waarbij er in tweede instantie altijd wat negatiefs komt. Nee, oprecht leren zien wat je eigen kwaliteiten zijn, zodat je ook de kwaliteiten van een ander gemakkelijker kunt benoemen. Het mes snijdt dan aan twee kanten: je gaat jezelf meer waarderen, je wordt steviger ook door de waarderende feedback van anderen. En je bent daarmee in staat om je collega’s een boost te geven. Die op hun beurt jou weer een boost kunnen geven. Want dat willen we allemaal, gewaardeerd worden om wie we zijn. En werken in een organisatie die dat hoog in het vaandel heeft, daar werk je graag voor!

Hoe kan een online feedback tool je helpen?

Wil je als organisatie wendbaar zijn en op ieder moment in kunnen spelen op veranderingen? Dan is feedback dus heel belangrijk. Daarnaast is het in de veranderende wereld relevant om digitaal te zijn. Het voordeel van een online feedback tool is dan ook dat je overal en altijd feedback op kan halen. Een goede feedbacktool helpt je bijvoorbeeld ook bij het vragen en geven van feedback. In Treams krijg je bijvoorbeeld een lijst van meer dan 100 standaard vragen in verschillende categorieën. Een online feedback tool is niet per se een vervanging voor het goede gesprek, maar juist een verrijking. Het is heel fijn dat je altijd je feedback bij de hand hebt wanneer jij in gesprek gaat met jouw coach of manager. Daarnaast kan je via een tool ook heel gemakkelijk complimenten geven. Als jij een melding krijgt dat je een compliment hebt ontvangen, wil je dit meteen lezen. Deze positiviteit zorgt gegarandeerd voor meer werkgeluk.

Veel jonge bedrijven hebben feedback op een andere en hele mooie manier ingericht. Collega’s geven elkaar ‘duimpjes’ en aan klanten wordt ook gevraagd wat ze ervan vinden. Op een waarderende en versterkende manier. Je ziet bij die bedrijven de groei en de kracht ervan af spatten.

Ik zeg: doen!

Yolande van der Veer – Expert