Geef je kennis een boost!

Blijf elke dag leren, meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Hoe je beter kan presteren met behulp van je chronotype

Bijgewerkt: 26 aug 2019

Geschreven door Finnola Busbridge, Health Advisor


Sta je ’s ochtends graag vroeg op? Of heb je juist moeite om op gang te komen in de ochtend? Misschien merk je dat je je overdag niet altijd even goed kan concentreren. Wil je weten hoe je overdag zo productief mogelijk kunt zijn? Door te ontdekken wat jouw chronotype is kun je je dag zo optimaal mogelijk indelen!


Een chronotype, wat is dat?

Een chronotype is een term die gebruikt wordt om aan te geven wat je natuurlijke slaap-waak patroon is. Je energieniveau en mate van concentratie fluctueert gedurende de dag. Zo is de ene persoon meer een ochtendmens, terwijl de ander juist in de avond tot leven komt. Door te weten welk chronotype bij je past kun je zorgen dat je de juiste taken op de juiste tijdstippen doet om daarmee je productiviteit te verhogen.



Daniel Pink, auteur van het boek ‘Het juiste moment’, geeft aan dat timing van essentieel belang is. Onze prestaties worden voor 20% bepaald door het tijdstip waarop we actief zijn. Door jouw patroon te leren kennen kun je zorgen dat je het juiste werk op het juiste tijdstip doet, wat je productiviteit verbetert en je creativiteit stimuleert.


Bereken jouw chronotype!

Daniel Pink onderscheidt 3 chronotypen: vroege vogels ‘larks’, nachtuilen ‘owls’ en intermediaire ‘third birds’. De intermediaire groep valt tussen de vroege vogels en nachtuilen in.


Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Wat is het tijdstip waarop je normaal gesproken naar bed gaat?

  2. Als je geen wekker zet, om welk tijdstip wordt je dan natuurlijk wakker?

  3. Wat is je middelpunt?


Stel dat je normaal gesproken om 23.00 uur naar bed gaat en je om 07.00 uur wakker wordt, dan ligt je middelpunt op 04.00 uur.


Als je middelpunt op 03.00 uur of vroeger ligt, dan ben je een vroege vogel.

Als je middelpunt op 05.00 uur of later ligt, dan ben je een nachtuil.

Als je middelpunt tussen de 03.00 uur en 05.00 uur ligt, dan val je in de intermediaire groep.


Welke taken op welk tijdstip?

De meeste mensen zijn vroege vogels of intermediaire (80%), de overige 20% is een nachtuil. Als vroege vogel ben je het scherpst in de ochtend en dus kan je dan het beste taken doen waarbij een hoge concentratie nodig is. Terwijl het voor nachtuilen juist beter is om in de ochtend creatief werk te doen.

Hieronder staat per chronotype aangegeven wanneer je welke taken het beste kunt uitvoeren.


Dit inzicht geeft je meer eigen regie doordat je je agenda beter kunt indelen en doelen makkelijker zult bereiken. Waarschijnlijk ga je ook meer energie krijgen, omdat je efficiënter en productiever bezig bent. Naast dat het interessant is om te weten wat je eigen chronotype is, is het goed om te weten wat die van je collega’s zijn. Zo weet je bijvoorbeeld wanneer je brainstormsessies het beste in kan plannen en wanneer zij graag analytisch werk doen.


Voor managers is deze vorm van slim tijdmanagement ook een geweldige investering. Zonder geld te investeren kunnen medewerkers wel een hogere productiviteit realiseren!



Groei is voor iedereen, dat is waar we bij Treams in geloven. Het levert ruimte, energie, creativiteit en plezier op voor mensen, teams en organisaties. In een groeiende organisatie ontstaat er ruimte voor medewerkers om te groeien en te ontwikkelen. Leer meer over Treams...

Wil je ook niets missen?

  • LinkedIn - White Circle

Benieuwd hoe onze tool eruit ziet?