De 5 belangrijkste HR-trends voor 2021

Misschien ken je ze wel: HR Trend institute. Ieder jaar publiceren ze aan het einde van het jaar een overzicht met dé HR trends voor het komende jaar. Het zal dan ook geen verrassing meer zijn: ook dit jaar hebben ze een mooi lijstje samengesteld, uiteraard op basis van de praktijk en onderzoek. Het doel van deze trends is om de impact van HR te vergroten door slim gebruik te maken van een aantal trends. En daarom nemen we je graag mee in de 5 belangrijkste HR-trends voor 2021. Doe er je voordeel mee!

1. Ethisch leiderschap

De afgelopen jaren speelde HR nauwelijks tot geen rol in beslissingen van organisaties. HR was onzichtbaar en 2021 is hét ultieme moment om hier verandering in te brengen. De verwachtingen van klanten en (potentiële) medewerkers veranderen. Het is steeds belangrijker voor hen om een organisatie te vinden die positief bijdraagt aan de samenleving. Het tolereren van ‘giftige werkplekken’ is hierbij een regelrechte deal breaker. Aan HR de eer om te laten zien wat je waard bent. In plaats van toe te kijken, is het juist nu de kunst om in te grijpen bij zaken die onacceptabel zijn.

2. Doei HR Business Partner, hello analytics!

Sinds het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw zijn het aantal HR business partners enorm toegenomen. In grote organisaties had zelfs ongeveer iedere afdeling een eigen HR Business Partner. Het afgelopen jaar nam dit aantal af en dit zal ook in 2021 doorzetten. De taken die deze HR Business Partners voornamelijk uitvoerden waren vaak zeer operationeel. De reden daarvoor was het gebrek aan goede systemen waar zij de juiste data uit konden halen en het gebrek aan goede managers waardoor de businesspartners hun problemen op moesten lossen. Conclusie van dat alles: HR heeft meer focus nodig op operations, mensen en klanten. De juiste technologie is daarbij uiterst belangrijk. En door het gebruik van deze technologie is, afhankelijk van de grootte van de organisatie, één of een paar HR-adviseurs / Business Partners, voldoende. Daarbij is key: niet te veel! Uiteindelijk moet HR een partner zijn van het bedrijf, het personeelsbestand, klanten en andere stakeholders van de organisatie.

3. Verhoogd risico op verloop

Een hele belangrijke uit de lijst met HR-trends is deze: verhoogd risico op verloop. De hele situatie rondom Corona heeft ervoor gezorgd dat werk en kantoor steeds meer losgekoppeld zijn. We werken steeds meer thuis en we verwachten zelfs dat dit een blijvende verandering is. Het betrokken houden van medewerkers is hierbij een cruciaal punt. Doordat je elkaar minder ziet, wordt werk steeds losser. En ook videobellen lost dit probleem niet op. Daarnaast wordt het voor bedrijven veel makkelijker om internationaal talent aan te trekken. Doordat mensen thuis kunnen werken maakt het niet uit wat de afstand tussen huis en kantoor is. De conclusie hiervan: meer thuiswerken vergroot de kans op lagere inzet en zelfs verloop. Het is dus uiterst belangrijk om te investeren in je medewerkers, en wel nu. Zorg ervoor dat mensen deel uitmaken van een team en dat zij een manager hebben die zij kunnen vertrouwen. Wanneer medewerkers betrokken zijn en zich kunnen ontwikkelen blijven ze. Zorg voor inzicht in de behoeftes van medewerkers en daag hen uit om nieuwe dingen te ontdekken.

4. Personalisatie van HR

Vorig jaar stond deze ook al op het lijstje met HR-trends van HR Trend Institute, maar het blijft een belangrijke. Als HR zijnde zijn we nogal snel geneigd om wat oppervlakkig te zijn. Maar waarom eigenlijk? Iedere medewerker is namelijk anders en iedere medewerker heeft een andere aanpak nodig. Er is geen one size fits all. Of het nou gaat om verschillende niveaus, functies, leeftijd, cultuur of werklocatie. Het is belangrijk om de groeicyclus aan te sluiten bij wat iemand kan en wil ontwikkelen zodat het leidt tot persoonlijke groei. Vergeet one size fits all. Omarm diversiteit!

5. De beste managers zijn coaches

Moeten managers coach (willen) worden? Nee. Ten eerste: je moet niets. Ten tweede: naar ons idee zijn er verschillende type personen. Je hebt een manager die oog heeft voor het proces en weet hoe je dingen moet organiseren en je hebt een coach die aan de menskant zit en oog heeft voor het individu. Een coach is steeds bezig om samen met jou de volgende stap te maken. En hoewel de ene manager meer mensgericht is dan de ander, is het uiteindelijke doel van de manager vrijwel altijd om resultaten te behalen. En hij/zij doet dat uiteraard het liefst in een team vol met enthousiaste, productieve, goed presterende medewerkers. In de praktijk zie je dan ook vaak dat het gaat wringen wanneer je als manager je medewerkers ook moet coachen. Je kan dus proberen om van een manager een goede coach te maken, maar dat is niet waar de kwaliteit van die persoon ligt en dus sla je waarschijnlijk de plank volledig mis. Wie die goede coaches dan wel zijn? In Treams vind je eenvoudig de juiste mensen met de juiste skills. Zo kunnen zelfs medewerkers met één klik op de knop potentiële mentoren en coaches vinden en benaderen.

Benieuwd naar de overige HR-trends voor 2021 van HR Trend institute? Check dan vooral even deze blog.