Groei is voor iedereen, dat is waar we bij Treams in geloven. Het levert ruimte, energie, creativiteit en plezier op voor mensen, teams en organisaties. In een groeiende organisatie ontstaat er ruimte voor medewerkers om te groeien en te ontwikkelen. Leer meer over Treams...

Wil je ook niets missen?

  • LinkedIn - White Circle

Benieuwd hoe onze tool eruit ziet?

Geef je kennis een boost!

Blijf elke dag leren, meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Het geheim van Employer Branding (met inspirerende voorbeelden)

Je kunt er bijna niet meer omheen: employer branding, employee branding, employee journey, employer dit, employee dat. De kern is dat je je merk zo in de markt zet dat je ook aantrekkelijk bent voor potentiële werknemers. Organisaties hebben moeite met het aantrekken en behouden van talent, en zijn daarnaast veel tijd kwijt aan het inwerken van nieuwe medewerkers, ze willen van medewerkers ambassadeurs maken, medewerkers online en offline verbinden met de organisatie en willen maar al te graag veranderen van een statische naar dynamische organisatie. Wat duidelijk is: in 2018 staat de medewerker helemaal centraal.


Ik, als Marketeer, weet als geen ander dat het al jáááren gaat om de beleving van de klant. Een beleving die wordt neergezet door het bedrijf, via het merk en het product. Maar wat de afgelopen jaren wel eens vergeten werd: de medewerkers achter dit bedrijf, merk en product maken dat het plaatje tot leven komt. Je kunt heel hard roepen dat je transparant bent naar klanten, maar als jouw medewerkers hier niet naar handelen, komt er uiteindelijk niks van terecht. Jouw menselijk kapitaal is goud waard.


Veel organisaties hebben moeite met het aantrekken van talent. Bedrijven als H&M, Hunkemöller en Unilever zijn goede voorbeelden van actieve ‘employer branders’. Gelukkig is het echt niet alleen weggelegd voor de multinationals. Maar hoe win jij als ‘kleintje’ nou de strijd van die grote jongens? Want iedere organisatie wil in ‘the war for talent’ het allerbeste talent voor zich winnen, ongeacht hoe groot of bekend je bent . Dat blijkt wel uit het feit dat 62% van de Nederlandse MKB-bedrijven werkt aan hun Employer Brand. Employee Branding gaat niet niet alleen over het aantrekken van talent maar ook over het behouden van talent. Dit is een belangrijk deel van de employee journey, dus daar kom ik later nog op terug. Nu vertel ik eerst meer over de rode draad: cultuur.


Cultuur

Cultuur is het kloppende hart van jouw organisatie. Een geheel van normen, waarde en attitude waar jouw (potentiële) werknemer op inschrijft. Het is het DNA waarmee mensen zich kunnen verbinden met jouw organisatie. Kan jij, als organisatie, hier de vinger op leggen? Dan ben je goed op weg! Waarom gaan jouw medewerkers iedere dag met plezier naar hun werk? Wat vinden zij leuk aan hun werk? Waarom werken zij voor jou en niet voor een andere organisatie? Wat is onze cultuur en vanuit welke waarden werken we? Sta hier eens bij stil. Wat maakt jouw organisatie jouw organisatie? Het begint allemaal met inzicht in je eigen bedrijf en de cultuur die daarbij hoort. Dat is de basis van jouw Employer Brand!


Don’t sell the job, sell the culture.’

‘If you hire people just because they can do a job, they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll work for you with blood, sweat and tears.’

- Simon Sinek


Van cultuur naar merkbeleving

Heb jij goed voor ogen wat jouw cultuur is? Dan is het tijd voor de volgende stap: voldoende draagvlak, capaciteit en een enorm lange adem. Employee Branding is geen eenmalig project maar iets wat continu doorgaat. Het vraagt niet alleen doorzettingsvermogen van HR en Marketing, maar van iedere werknemer in jouw organisatie. Zoals ik eerder al zei gaat het bij Employer Branding niet alleen op het binnenhalen van talent. Daar begint het natuurlijk wel, maar de hele Employee Journey bestaat meestal uit 4 verschillende momenten:

  • 1. Kennismaken en kiezen: Het eerste contactmoment tot het tekenen van het contract.

  • 2. Verwachtingsvolle fase: Vanaf het tekenen van het contract tot de eerste werkdag.

  • 3. Samenwerken: Vanaf de eerste werkdag tot het moment dat de medewerker weg gaat.

  • 4. Afscheid: De laatste maand als werknemer van het bedrijf.

1. Kennismaken en kiezen

Op een of andere manier komt jouw toekomstige werknemer met jou in contact, of dit nou via social media is of via een betaalde advertentie. Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken, dus doe het goed! Vertel over jullie cultuur en laat medewerkers spreken. Laat zien wat medewerkers toevoegen aan jouw organisatie en hoe jullie samen werken naar een hogere ambitie, met als doel om een klik te maken met de doelgroep, te inspireren, te enthousiasmeren en er uiteindelijk voor te zorgen dat zij bij jou willen werken.


2. Verwachtingsvolle fase

In deze fase zorg je ervoor dat jouw nieuwe medewerker vol energie aan de slag gaat. Voorafgaand aan deze eerste big day moeten er veel praktische zaken geregeld worden. Wil jij zorgen voor de optimale Employee Experience? Betrek de nieuwe medewerker al bij het bedrijf voordat zij officieel in dienst zijn. Een goed voorbeeld in deze fase van employer branding is Hunkemöller. Nieuwe medewerkers kunnen een Welcome App downloaden, daarin krijgen zij een checklist voor hun eerste werkdag en kunnen zij op een heel makkelijke manier meer feeling krijgen met het merk.


3. Samenwerken

In deze fase ga je jouw beloftes als werkgever waar maken. Je kijkt naar het moment vanaf de eerste werkdag van deze medewerker, tot het moment dat hij/zij volledig geïntegreerd is in de organisatie, en vervolgens nog weer verder. In het begin staat een warm welkom centraal, vervolgens kan iemand zijn/haar rol goed gaan invullen. Naar verloop van tijd is het misschien relevant om iemand een stap te laten maken. Je bent bewust bezig met de beleving van de medewerker tot het moment dat deze medewerker je organisatie gaat verlaten. En die beleving zit soms in kleine dingen zoals een kaartje sturenop zijn/haar verjaardag of een kopje koffie en een goed gesprek. Heb aandacht voor zijn/haar welzijn zoals je dit ook voor een klant hebt. De eerste drie maanden zijn het belangrijkst. Geef de medewerker een warm welkom, vier samen jullie successen en geef elkaar het hele jaar door feedback.


Ook in deze fase is Hunkemöller een goed voorbeeld van employer branding. Bij Hunkemöller heten medewerksters shero’s: een combinatie van ‘she’ en ‘hero’. En verkopen zij hun lingerie met de missie: ‘Sexy comes in all shapes.’ In het online platform van Hunkemöller krijgt iedere medewerker een real life buddy en een digitale coach welke regelmatig motiverende berichten stuurt. Ben je al wat langer werkzaam bij Hunkemöller? Dan word je gechallenged om samen opdrachten te doen, een super leuk initiatief voor teambuilding!


4. Afscheid

“One day you’ll just be a memory for some people. Try your best to make it a good one.” Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. En dat is écht niet erg! Mensen wisselen de laatste jaren namelijk steeds meer van baan. Het is belangrijk om ook de relatie met ex-medewerkers goed te onderhouden zodat ze happy weg gaan. Heb je ze al die jaren goed behandeld? Heb je alledrie de voorgaande fasen goed doorlopen? Dan zijn dit échte ambassadeurs voor jouw organisatie.


Voorbeelden van employer branding

Eerder in dit artikel noemden we al Hunkemöller als goede voorbeeld, maar graag delen we er nog een paar goede voorbeelden van employer branding met je:

  • Sodastream: Bij sodastream bewijzen ze wel dat employer branding niet altijd serieus hoeft te zijn. Met hun video 'SodaStream's Join the Revolution' lieten zij menig employer branding harten sneller kloppen. Het doel van de video was om opvallend talent aan te trekken. Hiervoor gebruikten ze niemand minder dan acteur Daniel Birnbaum (de echte game-of-thrones-fans kennen 'm wel) voor de hoofdrol. Een knap staaltje employer!

  • Royal Schiphol Group (eigenaar van Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Lelystad Airport en Eindhoven Airport): mobiliteit staat al een aantal jaar bij hen hoog op de agenda. Om mensen in beweging te houden willen ze dat 15% van de medewerkers ieder jaar op een andere plek werkt. Dus iedere medewerker doet gemiddeld om de 5 of 7 jaar ander werk.

  • Defensie: een ander employer branding voorbeeld is de 'werken bij Defensie-pagina' op Facebook. Door middel van social media geeft de Defensie een kijkje in het werk van de Marine, Lunchtmacht, Landmacht en Marchaussee. Zo proberen zij jongeren te enthousiasmeren om ook dit werk te gaan doen. De Facebookpagina heeft inmiddels meer dan 45.000 volgers. Naast deze Facebookpagina hebben zij ook nog een website waar je bijvoorbeeld kan controleren of je geschikt bent voor Defensie. Hoe gaaf?


Ben jij al bekend met Employee Branding? Of maak je er zelfs al gebruik van en wil je hier meer over vertellen? Laat dan een reactie achter en inspireer elkaar!



Werkgeluk, de laatste tijd een hot-topic. Maar welke factoren dragen eigenlijk meer bij aan werkgeluk? En heeft werkgeluk dan ook te maken met de kans om te groeien en ontwikkelen? En hoe maak je, als management, je medewerkers dan bewust van deze ontwikkelmogelijkheden? Is werkgeluk misschien zelfs een nieuw businessmodel? En als het een businessmodel zou zijn, moet het dan ook meetbaar zijn? Dit en nog veel meer over werkgeluk vind je in ons werkgeluk-magazine. Je downloadt 'm hier.