Hoe word je een expert in het vragen van feedback? (5 tips)

Feedback helpt je om een blinde vlek te voorkomen. Door middel van waardevolle feedback leer je veel over jezelf vanuit verschillende perspectieven. Het helpt je bij het identificeren van je sterke en zwakke punten en helpt je vooruit. Feedback is bedoeld om elkaar verder te helpen, daarom is een positieve intentie belangrijk. Wij geloven dat het begint bij het vragen van feedback. Maar hoe kan je nou het beste feedback vragen om daadwerkelijk waardevolle input terugkrijgt? Wij geven je 5 tips om je op weg te helpen.

1. Wees niet bang

Feedback vragen is eng. Het gaat namelijk over jezelf. Anderen vertellen wat je goed doet, maar ook wat minder goed gaat. En dat is juist goed! Zo krijg je namelijk inzicht in wat je beter kan doen. Maar het is en blijft lastig en ongemakkelijk. En vergeet niet: voor degene die jou feedback moet geven is het ook eng.

2. Stel jezelf open

Veiligheid en vertrouwen is een van de belangrijkste factoren in het onderwerp feedback. Stel jezelf open, dat zorgt voor meer vertrouwen en je zal zien dat de ander zich dan ook sneller open zal stellen waardoor je meer waardevolle feedback krijgt. Stel jezelf kwetsbaar op en leer van de feedback die je krijgt.

Gratis e-book: Feedback

Wil jij aan de slag met feedback? In dit e-book geven we je inspiratie, handvatten en tips&tricks om ook van jou een feedbackpro te maken.

E-book feedback

3. Ga het gesprek aan

Door middel van een online feedbacktool kan snel feedback vragen, overal waar je maar wilt. Ook faciliteert een app het proces door je te helpen met het stellen van de juiste vragen. Maak je gebruik van een feedbacktool? Zorg er dan wel voor dat je ook face-to-face het gesprek aangaat. Door middel van een live gesprek kan je verder de diepte in over de feedback die gegeven is en zo help je elkaar groeien!

4. Geef de ander de tijd

Het moment is nooit verkeerd om feedback te vragen. Wel is het belangrijk dat je de ander genoeg tijd geeft om een goed antwoord te formuleren.

5. Vraag hoe het beter kan

We blijven het maar zeggen: feedback is bedoeld om elkaar beter te maken. Om te voorkomen dat je feedback krijgt waar je niks mee kan, is het goed om te vragen hoe het beter kan zodat de ander eerder constructieve feedback zal geven. Vraag bijvoorbeeld naar specifieke tips en voorbeeldsituaties.