Hoe behoud je toptalent?

De war for talent weet niet van ophouden. Minder dan 30% van de Europese bedrijven heeft vertrouwen in de kwaliteit en hoeveelheid talent in hun funnel voor de toekomst. Dat wil zeggen dat meer dan 70% daar geen vertrouwen in heeft. En wist je dat het aantrekken van talent voor veel organisaties zelfs lastiger is dan nieuwe klanten vinden? En heb je dan eindelijk de juiste medewerker gevonden? Dan is het de kunst om deze te behouden. Concurrenten zijn namelijk ook op zoek naar jouw beste mensen. En meer dan de helft van de medewerkers verlaat binnen vijf jaar het bedrijf weer. Maar hoe zorg je er nou voor dat jij jouw high potentials binnenhoudt, en weg van je concurrenten?

Het verschil tussen potentieel en prestatie

Ten eerste is het bij het behouden van je high potentials belangrijk om het verschil tussen potentieel en prestatie te onderscheiden. Door veel mensen wordt dit namelijk nog wel eens door elkaar gehaald. Prestatie is wat je doet, potentieel is wat je zou kunnen doen. In dit artikel praten we over potentieel. Dus: wanneer je een topprestatie levert, wil dat nog niet zeggen dat je een high potential bent. Wat je wel zoekt is het verschil tussen een medewerker die weet welk werk hij moet doen en dit netjes volbrengt, versus een medewerker die zich zoveel mogelijk wil ontwikkelen en groeien binnen de organisatie. Dit zijn de medewerkers die niet alleen tevreden zijn met het bedrijf, maar ook betrokken zijn, kansen zien en deze benutten en daarmee de organisatie laten groeien.

Salaris is al lang niet meer genoeg

Veel bedrijven denken nog steeds dat medewerkers ‘om te kopen’ zijn met salaris. Echter blijkt uit onderzoek van Gallup dat 87% van de millennials salaris liever inruilt voor groei- en ontwikkelmogelijkheden. Salaris is dus al lang niet meer het belangrijkste voor mensen om voor een organisatie te kiezen. Maar wat dan wel?

1. Bied een duidelijk ontwikkelpad

Om medewerkers met een hoog potentieel te behouden, is het belangrijk om in hen te investeren. Je moet ze genoeg uitdaging bieden en ze de kans geven om zichzelf te ontwikkelen. Deze high potentials zijn niet op zoek naar een 9 tot 5 baantje waarbij ze de shit van anderen op moeten lossen. Zij zijn op zoek naar organisaties waarbij zij een duidelijke richting krijgen over hoe ze waarde kunnen toevoegen aan de organisatie. Zij willen het verschil maken.

In de sterkste organisaties is leren en ontwikkelen dan ook de kernfocus. In deze organisaties is leren geïntegreerd in ieder project of iedere taak. En dat is iets wat hand in hand gaat met de wensen en eisen van high potentials . Eén van de kenmerken van high potentials is namelijk dat zij continu willen groeien en ontwikkelen. Zorg ervoor dat zij kansen kunnen pakken, nieuwe dingen kunnen uitproberen, uitdagende taken op zich kunnen nemen en geef hen de juiste handvatten en tools die zij hierbij nodig hebben. Zo kunnen zij hun potentieel realiseren.

2. Zorg voor goed leiderschap

Wist je dat medewerkers vaker een organisatie verlaten vanwege hun manager of leidinggevende dan vanwege het werk dat zij moeten doen? Uit onderzoek blijkt dat medewerkers vaak ontevreden zijn over de verwachtingen, de hoeveelheid feedback die zij ontvangen (te weinig) en het niet hebben van een duidelijk ontwikkelperspectief. Het is daarom uiterst belangrijk om te investeren in goed leiderschap.

Tip
Wist je dat je in Treams inzicht krijgt in welke managers top presteren en welke managers wat meer aandacht nodig hebben? Zo kan je vroegtijdig problemen identificeren en oplossen/voorkomen. Hoe dit werkt zie je in onze klikbare demo.

3. (H)erkenning

Eén van de meest gehoorde klachten tijdens exit-gesprekken is dat medewerkers zich niet gezien/gehoord voelen door het senior management. En hoe lastig het soms ook is om als directeur aandacht te hebben voor al je medewerkers, het is wel enorm belangrijk. Zorg ervoor dat je je medewerkers regelmatig ziet en spreekt, al dan niet in groepen. Dit zorgt ervoor dat medewerkers zich erkend voelen wat uiteindelijk zorgt voor loyale, toegewijde en betrokken medewerkers.

Daarnaast is openheid en transparantie enorm belangrijk. Het creëren van open communicatie tussen medewerkers en management zal zorgen voor meer

4. Maak gebruik van technologie en data

Met behulp van slimme technologie kan je herhalende taken eenvoudig automatiseren. Zo is het bijvoorbeeld heel makkelijk om wekelijks een zeer gerichte vraag te sturen naar medewerkers waardoor HR problemen vroegtijdig kan identificeren en oplossen. Daarnaast voelen medewerkers zich hierdoor meer gehoord. Win-win situatie dus.

Organisaties hebben ongelooflijke hoeveelheden personeelsgegevens beschikbaar. Met een tooling als Treams is het heel gemakkelijk om deze data om te zetten in voorspellingen. Want waarom zou je die data niet gebruiken om te bepalen wie het meest waarschijnlijk zal vertrekken en waarom? Uit al deze data kan je makkelijk patronen ontdekken en pas dan kan je stappen ondernemen om dit te voorkomen.

Tot slot is het belangrijk om voorbereid te zijn op verloop. Het is namelijk soms onvermijdelijk dat je je grootste talent verliest.