Praten met je manager, hoe haal je daar het meest uit?

De meeste medewerkers hebben eens in de zoveel tijd een overleg met hun manager. Daar zijn de meeste bijzondere namen voor bedacht, waarvan Bila (ook wel bilateraal overleg, bila gesprek, bila overleg of bilateraal gesprek genoemd) wel de meest rare is in mijn beleving. Zelf heb ik ook veel bila’s gehad met medewerkers, als manager. Dat was vooral zo omdat het ‘gebruikelijk’ was in de organisatie. Wat dan precies de bedoeling was is mij nooit uitgelegd, laat staan dat we dat als team op dezelfde manier aanpakten. Vanuit die hoek valt daar nog veel aan te verbeteren, ook omdat managers nooit dezelfde kwaliteiten hebben om dit effectief te doen. We weten ook niet wat écht effectief is, dus iedereen ontwikkelt daar een eigen stijl in. Terwijl je er heel veel meer uit zou kunnen halen, ook als medewerker.

Wat is een bila?

Even kort terug naar dat rare woord: bila. Want wat is nou eigenlijk een bila? Bila is de afkorting voor bilateraal (ook wel bilateraal overleg, bila gesprek, bila overleg of bilateraal gesprek genoemd). Bilateraal betekent tweezijdig. Met een bila wordt een gesprek tussen medewerker en leidinggevende bedoeld. De meeste medewerkers hebben eens in de zoveel tijd een bilateraal overleg met hun manager.

Het bilateraal overleg overslaan?

Uit onderzoek blijkt zelfs dat één op de vier medewerkers zelfs het liefst deze bilaterale gesprekken overslaan. Maar waarom eigenlijk? Het is toch juist prettig om continu met je manager in contact te zijn? Zo weet je namelijk op ieder moment waar je staat, wat goed gaat en wat je moet doen om te verbeteren. Of medewerkers deze gesprekken het liefst overslaan hangt af van een aantal aspecten: 1. Hoe lang je al werkt2. Hoe oud je bent3. Hoe ver je bent in de ontwikkelfase van jezelf en je werk4. Wie jij bent als persoon.

Sommige mensen stellen continu doelen , anderen zijn heel gemakkelijk in het vragen van feedback , de een heeft een honger om zichzelf te ontwikkelen en de ander heeft dat niet. Daarnaast worden deze bilaterale gesprekken vaak ook nog beschouwd als ‘eng’. Veel organisaties werken nog met de ’traditionele jaarcyclus’ waarin er drie gesprekken per jaar plaatsvinden. De bila’s zijn vaak het moment van de waarheid waarin je manager jou gaat vertellen of je goed presteert of niet. Presteer je goed? Dan mag je blijven en is er een kans dat je opslag krijgt. Presteer je niet goed? Dan moet je de organisatie verlaten. Logisch dat veel mensen angst hebben voor deze gesprekken.

Van beoordelen naar betekenisvolle gesprekken

Neem vandaag nog afscheid van verouderde, inflexibele formulieren en beladen gesprekken. Introduceer een manier van werken die medewerkers helpt om de beste versie van zichzelf te laten zijn.

Jouw ambitie

Het is veel beter om te werken in een continue jaarcyclus waarbij je continu met elkaar in gesprek bent over groei en ontwikkeling. Zo is de beoordeling aan het einde van het jaar nooit meer een verrassing. In deze gesprekken is het niet zo belangrijk wat een ander van je wil, het is belangrijk dat je als medewerker zelf weet wat je wil. Heb je een ambitie of juist niet? Wil je jezelf persoonlijk ontwikkelen op een bepaald vlak of juist niet? Vind je het fijn om samen op te werken met collega’s of ben je meer op jezelf? Kortom, weet je wat je wilt en wie je bent? Dat is de essentie van een gesprek met je manager. Om daar helderheid over te krijgen. En om een werksfeer te organiseren die ervoor zorgt dat jij het beste van jezelf kunt geven. In de juiste balans.

Het doel van een bila gesprek

Het begint met dat je jezelf realiseert wat je uit zo’n bilateraal gesprek wilt halen, vanuit de vragen die je hebt. Die kunnen gaan over je werk, over wie je bent of wat je bezig houdt. In gesprek zijn met je manager over deze vragen, hoe hij of zij naar je kijkt is zinvol, vraag hem of haar om feedback op je vragen. Kortom: zie dit als fijne gesprekken die over jou mogen gaan. Met als doel om beter te worden. Ook als je niet weet wat je wilt of wie je bent zijn dit de juiste momenten om het erover te hebben.

Neem als medewerker de regie

Het is fijn als jij de regie hierover naar jezelf toe trekt. Bespreek waar jij het over wilt hebben. Maar ook hoe vaak je dat gesprek wilt. Ook daarbij is het goed om te kijken wat bij jou past. De ene medewerker wil om de week een gesprek, de ander vindt dat veel te veel. Mijn advies om ervoor te zorgen dat je helemaal zelf de verantwoordelijkheid neemt voor je ontwikkeling en je ambitie. En ook dat je goed in je vel zit.

En, nog een belangrijke, ben duidelijk over wat je wilt en waar je de support van je manager voor nodig hebt. Maar ook over twijfels of dat wat je nog niet weet kun je duidelijk zijn. Gun jezelf een goed gesprek en ga er eens goed voor zitten. Omdat je dat verdient!

Yolande van der Veer – Expert