“Samen met de klant kijken we hoe zij onze software op de juiste manier kunnen inzetten”

Haar functienaam, Happy Customers Officer, doet het al vermoeden; Marlie Willems is verantwoordelijk voor blije klanten. Dat houdt niet alleen dat ze het aanspreekpunt is als klanten een probleem hebben, zij denkt vooral mee met klanten over hoe we samen tot een nieuwe manier van werken kunnen komen. Samen met hen zet zij de HR gesprekscyclus neer en blijft ze die steeds optimaliseren. En dat alles met het doel om medewerkers te laten groeien.

It al started…

Marlie werkt sinds maart 2018 voor Treams. Ondanks dat ze in het verleden geen HR baan heeft gehad, past de functie perfect bij haar. “Ik heb op mijn opleiding wel HR-vakken gehad en ik ben afgestudeerd bij een bedrijf waar ze mensen van werk naar werk begeleiden. Daar startte mijn interesse. Ik zag hoe ongelukkig mensen kunnen zijn als ze niet (meer) op hun plek zitten. En hoe gelukkig ze kunnen zijn als ze wél een plek vinden waar ze zichzelf kunnen zijn en hun talenten op een goede manier kunnen inzetten. Daar was ik zo van onder de indruk dat dat stukje van HR altijd wel is blijven hangen. Software kan hier enorm aan bijdragen. Ik vind het mooi om te zien dat software iemand echt kan helpen. Het neemt zeker niet alles over maar het kan wel heel veel dingen een stuk gemakkelijker en sneller maken, en dat betekent dat je meer tijd en aandacht hebt voor de belangrijkere dingen, zoals het voeren van een goed gesprek.”

Projectmanagement

Haar interesse in projectmanagement is een aangeboren eigenschap van Marlie. “Ik heb altijd al de neiging gehad om dingen te organiseren, dingen op te pakken en ervoor te zorgen dat alles klopt. Dat alle partijen die betrokken zijn weten wat er van elkaar verwacht wordt en dat op elkaar af te stemmen.” Die eigenschap kan ze perfect kwijt in haar rol als Happy Customers Officer bij Treams. Haar taken zijn heel divers, maar het uiteindelijke doel is altijd blije klanten. “In mijn baan zit een heel groot deel projectmanagement. Ik help mensen bij het implementeren van de software. Dit doe ik vanuit de techniek, maar zeker ook in het gebruik daarvan. Ik help klanten en hun medewerkers in hoe ze Treams optimaal in kunnen zetten en zorg ervoor dat het voor alle gebruikers duidelijk is hoe de gesprekscyclus werkt. Het belangrijkste daarbij is dat het gebruik van Treams passend is binnen de organisatie en dat het aansluit op de wensen van de medewerkers.” Eén van Marlie’s taken is dan ook het trainen van HR-teams, managers en medewerkers. Training in hoe de software gebruikt kan worden, maar zeker ook hoe je de juiste gesprekken moet voeren met elkaar. Is de software live? Dan stopt Marlie’s werk zeker niet. “Als de software eenmaal staat ga je steeds heel nauw met elkaar kijken hoe je het verder kan implementeren en daadwerkelijk een onderdeel kan laten zijn van het dagelijks werk van de medewerkers.”

Groeien en successen vieren!

Marlie schreef voornamelijk in op de visie van Treams en de harde groei die zij doormaken. “Je hebt echt de ruimte om dingen op te pakken en te proberen. Op die manier word je zelf beter en groeit Treams ook. We zijn ons super bewust van de ontwikkeling die we doormaken. Daarnaast is het team heel leuk. Iedereen heeft zijn eigen expertises en op een of andere manier weten we dat altijd zo bij elkaar te brengen dat het werkt, in het voordeel van de klant is en de software er beter van wordt. We gaan echt hard. Wat we vandaag bedenken kan morgen al staan. Het is super gaaf om te zien dat ideeën die je samen bedenkt, bijvoorbeeld een nieuwe feature, ook goed uitpakken en een positief effect hebben. Omdat we (nog) redelijk klein zijn is dat heel zichtbaar. Als een klant bijvoorbeeld aangeeft dat zij daar heel blij mee zijn of meteen willen gebruiken, dan is dat echt gaaf! We hebben echt een cultuur waarin we elkaar ondersteunen en verder willen helpen. En als we samen een doel hebben bereikt of een mijlpaal hebben behaald, vieren we dat samen. Ik heb bij Treams echt geleerd om stil te staan bij alles wat we goed doen in plaats van bij dingen die niet goed gaan.” Zo gaan we bij Treams soms een dagje weg of samen lunchen, maar ook hebben we ieder kwartaal een teammeeting om terug en vooral vooruit te blikken op wat er komen gaat. Iets waar Marlie iedere keer weer naar uitkijkt. “Wat hebben we gedaan? Wat hebben we daarvan geleerd? En concrete doelen stellen voor de komende periode. Op zo’n dag is het echt leuk om met het team bij elkaar te zitten en samen weer een stap vooruit te zetten.”

Mensen en software

Hoe zo’n werkweek van Marlie er nou uitziet? Dat is heel divers. “Ik ben natuurlijk projectmanager dus heb een redelijk goede planning van wat er die week moet gebeuren. In de ochtend begin ik vaak met het checken van mijn mail. Daarna maak ik blokken om te kijken wat ik ga doen voor een klant. De ene keer zet ik het Treams platform op voor een klant, de andere keer hebben we een brainstorm over hoe we een interne communicatiecampagne kunnen opzetten. Andere dagen geef ik trainingen bij een klant, organiseer ik een kick-off of bedenken we samen hoe we Treams bij die specifieke klant gaan inzetten. Eigenlijk ben ik continu bezig om een klantvraag te vertalen naar hoe we dat kunnen oplossen in de software. Daarvoor schakel ik dus ook heel veel met de development afdeling. Niet alleen over errors in de software maar ook om te kijken hoe we de software nog makkelijker kunnen gebruiken.” Vanuit persoonlijke interesse vindt Marlie het ook leuk om, naast haar eigen taken, ook mee te denken met de Sales- en Marketingafdeling. “Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat Treams nog groter wordt en door veel meer mensen wordt gezien. We hebben een mooie missie die zeker wel gehoord en gezien mag worden; zoveel mogelijk mensen te helpen groeien in hun vak en als persoon zodat ze met plezier naar hun werk gaan.”

Vertrouwen

Wat voor klanten belangrijk is is dat ze echt op Marlie aankunnen. “De klant moet echt vertrouwen in je hebben en weten dat jij ervoor zorgt dat het project loopt. Daarnaast is het enorm belangrijk dat je weet hoe je mensen kan adviseren en meenemen in de nieuwe manier van werken. Het is en blijft een verandering voor veel klanten en jij moet ervoor zorgen dat dat stap voor stap begeleid wordt. Dus echt de klant aan de hand meenemen. En natuurlijk plezier hebben in wat je doet, dat is het allerbelangrijkst.”

Denk jij na het lezen van dit artikel: dat wil ik ook!

Kijk dan snel naar onze openstaande vacatures.