Groei is voor iedereen, dat is waar we bij Treams in geloven. Het levert ruimte, energie, creativiteit en plezier op voor mensen, teams en organisaties. In een groeiende organisatie ontstaat er ruimte voor medewerkers om te groeien en te ontwikkelen. Leer meer over Treams...

Wil je ook niets missen?

  • LinkedIn - White Circle

Benieuwd hoe onze tool eruit ziet?

Geef je kennis een boost!

Blijf elke dag leren, meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Wat kunnen we leren van sterke merken?

Bijgewerkt: 15 jan 2019

Sterke merken… Wij zijn hard op weg om een sterk merk te worden. Maar dat is niet het enige. Wij, Treams, hebben een enorme aantrekkingskracht op sterke merken. Een aantal sterke merken zijn klant en we inspireren andere sterke merken met onze visie. Maar wat is nou bijzonder aan een sterk merk? Ik deel graag wat observaties met je. Gewoon, om van te leren en omdat ik er zelf vrolijk van word…


Visie Wat ik bedoel met een sterk merk is een merk dat een sterk karakter heeft. Het heeft een eigen taal, een sterke associatie bij klanten en medewerkers en een krachtig visueel beeld. Sterke merken hebben een visie. Ze staan en gaan ergens voor en laten dat continu merken. Niet in reactie op wat er gebeurt, maar vanuit zichzelf. In feite versterken ze hun karakter door wie ze zijn. Voortdurend zijn zij bezig met zichzelf te ontwikkelen, het beter te doen en hun beloftes aan klanten en medewerkers waar te maken. Dat is nogal wat.


Binding Hun merk is sterk door hun medewerkers. Dat begrijpen zij maar al te goed. Door hun identiteit geven sterke merken richting en betekenis aan producten, mensen en organisaties. Mensen willen graag werken voor sterke merken, en ook lukt het deze merken makkelijk om medewerkers te behouden. Mensen hebben namelijk meteen een goed gevoel of geen goed gevoel over zo’n bedrijf. Je weet vrij snel en op een uitgesproken manier of je daar wilt werken. En ook of je daar klant wilt zijn. Een goed gevoel zorgt voor een sterke binding. Je gaat niet zomaar weg bij een bedrijf waar je je thuis voelt.


Sterk merk door medewerkers of door medewerkers een sterk merk? Wij merken dat onze klanten voorop lopen door de ontwikkeling van hun medewerkers centraal te zetten. Ze weten dat hun mensen écht het verschil maken. En dat mensen zich vooral verbinden met de waarden van een bedrijf. Daar zijn sterke leiders voor nodig. Leiders die zorgen dat medewerkers met eigen initiatieven en oplossingen komen. Die weten dat het niet werkt om medewerkers binnen een bepaalde bandbreedte te laten werken. Het bedrijf doet er alles aan om te zorgen dat iedere medewerker weet wat de waarden van het bedrijf zijn en trainen ze daar ook in. Ze zorgen ervoor dat klanten worden overtroffen in hun verwachtingen en doen net dat kleine beetje extra. En niet te vergeten: op alles wat ze doen krijgen ze continu feedback van elkaar. Op prestaties als individu, als team en op hun ontwikkeling.


Congruent Een andere belangrijke component die ik zie bij sterke merken is dat de binnen- en de buitenkant congruent zijn. Klanten en medewerkers worden op dezelfde manier benaderd en behandeld. Een voorbeeld: als klanten alles digitaal kunnen gebruiken, dan wordt dat ook voor medewerkers zo gedaan. De boodschap die aan klanten wordt gecommuniceerd is dezelfde als die aan medewerkers. Alles wat naar buiten gaat als branding, wordt op een congruente manier naar binnen doorvertaald.  Dat zorgt voor een heel sterk fundament en voor geloofwaardigheid.


Dat is een zeer krachtige manier waarop medewerkers zich kunnen identificeren met het merk. Zij herkennen zichzelf in de waarden die dat merk vertegenwoordigt. En zij voelen de binding iedere dag. Ik denk dat het ook een bepaalde trots met zich meebrengt om voor een sterk merk te werken.  


Ontwikkeling Sterke merken hebben ook een ‘belofte’ in zich omdat ze een bepaald perspectief hebben. Medewerkers verbinden zich daar gemakkelijk mee, de belofte wenkt zeg maar. Dat dat perspectief het hele bedrijf doordrenkt maakt het ook vanzelfsprekend dat je als medewerker ook een perspectief hebt. Namelijk dat van jezelf, van je eigen ontwikkeling. En dat van je team.


Plezier Performance management, dat gaat op een hele natuurlijke manier. Het is de motor waar het hele bedrijf zijn sterke merk op heeft gebouwd. Ik word daar heel blij van, het is erg fijn om dagelijks met veel plezier iets bij te dragen aan de resultaten. Maar ook dat je continue met je eigen ontwikkeling bezig kunt zijn. Gewoon omdat dat er iedere dag is. Performance management in deze bedrijven is meestal erg leuk, vaak met een fijne manier van feedback geven die op een luchtige manier ingezet wordt. Dan hoef je niet met maatregelen te komen om mensen te stimuleren. Dat gaat eigenlijk min of meer vanzelf en ook nog eens met veel plezier.


Ik gun het echt iedereen om op deze manier te ‘werken’!


Yolande van der Veer

Expert





Werkgeluk, de laatste tijd een hot-topic. Maar welke factoren dragen eigenlijk meer bij aan werkgeluk? En heeft werkgeluk dan ook te maken met de kans om te groeien en ontwikkelen? En hoe maak je, als management, je medewerkers dan bewust van deze ontwikkelmogelijkheden? Is werkgeluk misschien zelfs een nieuw businessmodel? En als het een businessmodel zou zijn, moet het dan ook meetbaar zijn? Dit en nog veel meer over werkgeluk vind je in ons werkgeluk-magazine. Je downloadt 'm hier.