10 gouden tips voor het geven van feedback

Het geven van feedback zorgt ervoor dat de ontvanger (bijvoorbeeld je collega) inzicht krijgt in zijn/haar prestaties en deze kan verbeteren. Maar ondanks dat feedback eigenlijk een heel positief gegeven is, roept het bij veel mensen enorm veel angst op. Veel mensen hebben negatieve associaties bij het woord ‘feedback’. Jammer, want vanuit de praktijk blijkt dat feedback de sleutel is om mensen te betrekken bij de organisatie en op het juiste (ontwikkelings)spoor te houden. Wanneer feedback op een juiste, respectvolle manier wordt gegeven, kan het leiden tot uitzonderlijke prestaties. Maar hoe geef je nou feedback? Feedback geven is een vaardigheid, en net als alle andere vaardigheden baart oefening kunst. In dit artikel geven we je 10 tips die jou helpen bij het geven van feedback.

1. Now is the right time

Kies het juiste moment om feedback te geven, maar wacht er niet te lang mee. Zorg ervoor dat het niet als mosterd na de maaltijd komt (spaar het niet op tot het jaarlijkse functioneringsgesprek ), maar geef ook niet overhaast feedback. Neem er voldoende tijd voor. Zo is het goed om je te verplaatsen in de ander. Heeft die ander niet zijn/haar beste dag? Geef dan niet direct kritiek, maar wacht er even mee. Daarnaast komen er bij het geven van feedback bijna altijd emoties kijken. Bereid je daarom goed voor. Zodra je weet wat je gaat zeggen, helpt het je om je emoties in de hand te houden.

2. Positieve feedback is ook feedback

Niet alleen het benoemen van verbeterpunten is feedback. Ook complimenten zijn feedback. Uit onderzoek is gebleken dat negatieve feedback vaker wordt onthouden dan positieve feedback. Wanneer je één negatief punt noemt, zou je daar tegenover drie positieve punten moeten noemen om het weer terug in verhouding te krijgen. Daarnaast is het belangrijk dat heel het proces van feedback geven en ontvangen positief is. Het doel is namelijk om elkaar te ondersteunen in het proces van groei. Gebruik je die insteek? Dan bouw je aan een veilige en vertrouwde relatie met elkaar, en dat is de basis voor feedback.

E-book: Feedback

Wil jij aan de slag met feedback? In dit e-book geven we je inspiratie, handvatten en tips&tricks om ook van jou een feedbackpro te maken.

E-book feedback

3. Denk vanuit de ander bij het geven van feedback

Iedereen is anders, daarom is het erg belangrijk om de situatie te bekijken vanuit het oogpunt van de ander. Waarom doet diegene wat hij/zij doet en waarom lukt het niet? Stel gerust ook vragen om de situatie verder helder te krijgen. Je stelt je open voor een toelichting en dit schept vertrouwen. Feedback is een dialoog. Toon begrip voor elkaar.

4. Maak de feedback concreet

“Je komt altijd te laat en ik irriteer me daar aan”, dat is dus hoe je het NIET moet doen. Spreek de ander positief en concreet aan en benoem een specifieke situatie: “Ik merk dat je al een aantal keer te laat bent gekomen, hierdoor kunnen we pas later beginnen met het dagelijks overleg waardoor we de rest van de dag achter de feiten aanlopen, ik vind dit niet zo fijn. Zou je hier rekening mee kunnen houden door voortaan op tijd te zijn?” Zo weet de ander wat hij/zij in het vervolg kan verbeteren.

5. Geef feedback vanuit jezelf

Spreek de ander aan in de ik-vorm. Dit zorgt ervoor dat het minder aanvallend is. Bijvoorbeeld: “Ik merk dat…” in plaats van “Jij doet…”. Door vanuit de ik-vorm te spreken, spreek je voor jezelf en gaat dit vaak over je eigen mening en gevoelens, welke (bijna) nooit fout kunnen zijn. Hierbij is het ook belangrijk dat je de acties en/of het gedrag van de persoon beschrijft, in plaats van de persoon zelf. Geef vooral ook aan wat hij/zij daaraan kan verbeteren.

6. Waarom geef je deze feedback?

Wat is het doel van de feedback die je geeft? Wat kan de ander hiervan leren? Denk hierover na en spreek dit ook naar elkaar uit. Gebruik vooral positieve dingen, hierdoor zal de ander sneller wat van je aannemen en meer motivatie hebben om het te verbeteren. Geef daarnaast ook concrete voorbeelden hoe de ander kan verbeteren. Maak een actieplan en help daarmee de ander vooruit. Hiermee laat je zien dat je als collega de ander wil ondersteunen in zijn/haar ontwikkelproces.

7. Non-verbale communicatie

Je kan de feedback dan wel super positief brengen, als je gezicht op onweer staat of je erbij zit als een zoutzak, komt dit niet heel positief over. Non-verbale communicatie is dus erg belangrijk: ga rechtop zitten, met je voeten op de grond en je handen op tafel. Wanneer je in gesprek bent met de ander is het verstandig om in een hoekopstelling te gaan zitten in plaats van tegenover elkaar, zo voelt de ander zich meer op zijn/haar gemak.

8. Maak een gewoonte van feedback geven

Waarom zou je wachten tot het beoordelingsgesprek aan het einde van het jaar als het ook meteen kan? Wanneer je elkaar op regelmatige basis feedback geeft bouw je een meer gelijkwaardige relatie op. Maak er een gewoonte van. Zo maak je feedback ook niet heel groot en schrikt het mensen niet zo snel af. Een feedback app maakt het geven van feedback heel makkelijk en laagdrempelig en door feedback te geven via een app heb je genoeg tijd om na te denken over wat je wil zeggen. Na het geven van online feedback kan je ‘live’ het gesprek aangaan om dieper in te gaan op de inhoud.

9. Focus op 2 á 3 punten

“Het zou goed zijn als je dit verbetert, en dit, en dit. Oh ja, en ook dit, en dit.” Zoals je waarschijnlijk zelf al merkt werkt het niet om meerdere verbeterpunten te noemen. Het is veel te overweldigend en bijna onmogelijk om een focus aan te brengen. Benoem in je feedback daarom maximaal 2 á 3 punten, zo geef je de ander de ruimte om concrete stappen te ondernemen.

10. Blijf altijd jezelf!

Gebruik geen moeilijke woorden waar jij je niet fijn bij voelt. Blijf jezelf, dan komt het altijd goed. Succes!