5 redenen waarom feedback op de werkvloer belangrijk is

Iedereen verlangt ernaar om af en toe te horen of hij/zij het goed doet. Studenten hebben feedback nodig van hun docenten om te weten of zij het goed doen en uiteindelijk nog meer te leren, een bakker wil feedback van zijn klanten om zijn broden nog lekkerder te maken en kinderen hebben feedback nodig van hun ouders voor hun ontwikkeling. Je raadt het vast wel: medewerkers hebben ook feedback nodig. Echter durven we ons vaak niet kwetsbaar op te stellen en om feedback te vragen. Maar waarom eigenlijk? We zijn bang om ‘afgerekend’ te worden. Jammer, want feedback kan zoveel opleveren. In dit artikel geven we je 5 redenen waarom feedback geven en vragen belangrijk is.

1. Aandacht en erkenning

Op eten, drinken en veiligheid na, zijn erkenning en waardering de belangrijkste levensbehoefte van de mens. We willen gezien en gehoord worden. Thuis, op school, tijdens het sporten, maar zeker ook op het werk. We willen continu horen of we het goed of niet goed doen en daarbij geldt: ‘geen nieuws is slecht nieuws’. Negatieve feedback kan hard aankomen, maar de waarheid geeft je wel de kans om jezelf te verbeteren. Zonder enige erkenning raken we gefrustreerd en in het ergste geval worden we zelfs boos op degene die ons de erkenning niet geeft.

Wanneer je van een collega, leidinggevende óf externe te horen krijgt dat je iets goed doet en hij zij bereid is om jou verder te helpen in je groei en ontwikkeling, geeft dat een voldaan gevoel. Medewerkers krijgen het gevoel dat ze bijdragen aan het succes van de organisatie. Ze zullen daardoor meer vrijheid en verantwoordelijkheid voelen, meer dingen uitproberen, het beste uit zichzelf willen halen en kennis willen delen met anderen. Daarnaast werkt het enorm aanstekelijk en is het super belangrijk om feedback te geven. Wanneer iemand jou positieve feedback geeft, wil je dit graag ook terugdoen. Win-win dus.

2. Feedback geeft richting

Vergelijk het met een landkaart (of Google Maps). Wil je een reis maken naar een onbekende bestemming, kom je waarschijnlijk niet heel ver zonder landkaart. Je weet niet waar je naartoe moet en gaat in het wildeweg rondjes rijden, waarschijnlijk zonder succes. Voor feedback geldt hetzelfde. Door feedback krijg je richting. Ben je op de goede weg? Wat gaat wel goed en wat gaat niet goed? Zo helpt feedback jou iedere keer weer naar een volgend level, en geeft het jou de coördinaten voor de eindbestemming: het bereiken van je doelstellingen.

E-book: stap voor stap naar een feedbackcultuur

De switch naar een feedbackcultuur is niet altijd makkelijk. Met dit werkboek helpen we je door middel van opdrachten, tips & tricks en theorie met de eerste stappen naar jullie feedbackcultuur.

Werkboek: Hoe je stap voor stap bouwt aan een feedbackcultuur

3. Een breder zelfbeeld

Door vanuit verschillende standpunten feedback te ontvangen zal je zelfbeeld vergroten. Je weet bijvoorbeeld eerder waar je blinde vlek ligt en door de terugkoppeling die je krijgt kan je ook hier aandacht aan besteden. Medewerkers worden zich meer bewust van hun kwaliteiten. Dat bevordert professionele en persoonlijke groei en vergroot het potentieel van deze medewerker. En dus: meer talent binnen je organisatie!

4. Doelen bereiken en productiever werken

Feedback is essentieel om in lijn te blijven met de doelstellingen, strategieën te ontwikkelen, producten, diensten en relaties te verbeteren en uiteindelijk doelen te bereiken. Door het krijgen van feedback weet je wat goed gaat, wat minder goed gaat en wat je moet verbeteren om je productiviteit naar een hoger level te brengen.

5. Feedback zorgt voor meer werkgeluk

Zoals we bij punt 1 al zeiden hebben mensen steeds meer behoefte aan aandacht en erkenning. Krijgen zij dit? Dan zullen zij met meer plezier naar het werk gaan en dus leidt dit tot meer werkgeluk. Daarnaast zal een open feedbackcultuur ervoor zorgen dat er minder onderlinge frustraties zijn en de samenwerking tussen medewerkers beter zal verlopen. Wat dit alles oplevert? Uit onderzoek dat Jacob Morgan, werkgelukspecialist, deed voor zijn boek ‘The Employee Experience Advantage’ , bleek dat organisaties die investeren in werkgeluk 40% minder verloop hebben en vier keer meer winst maken.

Feedback via een tool

Om écht te kunnen werken aan persoonlijke ontwikkeling, is het dus essentieel dat mensen vanuit verschillende invalshoeken feedback krijgen. Met behulp van een online feedbacktool als Treams , kan je heel gemakkelijk feedback vragen aan collega’s, leidinggevenden en externen. Daarnaast kan je op ieder moment van de dag feedback vragen en geven. Een tool helpt het je bij het stellen van de juiste vraag. Het fijne van een app is dat je goed kan nadenken over wat je wil vragen. Zie feedback schrijven als langzaam denken. Het is een vorm van aandacht voor elkaar om de tijd te nemen en de juiste woorden te vinden.

Een tool maakt het vragen en geven van feedback laagdrempelig, maar het is wel belangrijk om uiteindelijk ‘live’ het gesprek aan te gaan om verder in te gaan op de inhoud. Uiteraard zijn er ook genoeg momenten waar je direct face to face feedback kan geven. Dan is het heel leuk om je compliment achteraf in een app te zetten, zodat de ander het later nog eens terug kan lezen. Uiteindelijk is het doel om te werken naar een open en positieve cultuur. Technologie is daarin slechts een middel.