Swapfiets vindt oplossing bij het stellen van doelen en het creëren van een feedbackcultuur

Logo Swapfiets

Over Swapfiets

Swapfiets is de organisatie achter het abonnement waardoor jij je nooit meer zorgen maakt over een kapotte fiets. Voor een vast bedrag per maand krijg je een Swapfiets en zij zorgen ervoor dat jouw Swapfiets het altijd doet. 

Aantal medewerkers

500+

Locatie

Nederland, Duitsland

Swapfiets; hét bedrijf achter de welbekende blauwe fietsbanden en Treams; aanbieder van een performance management platform, hebben de handen ineengeslagen om ondersteuning te bieden in het stellen van doelen en het creëren van een continue feedbackcultuur. Persoonlijke ontwikkeling staat hierbij centraal. Bij een snelgroeiend bedrijf is het namelijk belangrijk dat medewerkers zichzelf ook continu kunnen blijven ontwikkelen.

Swapfiets is in 2014 ontstaan vanuit het idee van drie studievrienden van de TU Delft. Zij zagen steeds meer mensen met een kapotte fiets en vonden dat dat beter kon. Vandaag de dag krijg je voor een vast bedrag per maand een Swapfiets en zorgen zij ervoor dat de fiets altijd werkt. Gaat je fiets toch kapot? Dan komt Swapfiets binnen 24 uur je fiets repareren. Is je fiets gestolen? Dan krijg je na het betalen van een eigen risico, een nieuwe. Onlangs vierde Swapfiets hun 5-jarig jubileum met meer dan 1000 medewerkers verspreid over 4 verschillende landen. Deze groei hebben zij bereikt door samen naar hetzelfde doel te werken. Door deze harde groei kwam er steeds meer behoefte vanuit de medewerkers om net zo hard mee te kunnen groeien.

Medewerkers hadden behoefte aan persoonlijke ontwikkeling

Het afgelopen jaar deed Swapfiets een onderzoek onder meer dan 1000 medewerkers, waaruit bleek dat zij behoefte hadden aan meer persoonlijke ontwikkeling. Ze wilden meer inzicht in hun toekomstperspectief binnen Swapfiets en wilden hun persoonlijke doelen scherp hebben. De samenwerking tussen Swapfiets en Treams was geboren. “We waren op zoek naar ondersteuning bij het stellen van doelen en het creëren van een continue feedbackcultuur. Onze HR-afdeling heeft goed nagedacht over wat we graag zouden willen in een systeem. Na het vergelijken van verschillende partijen kwamen we bij Treams uit. Treams had goed nagedacht over wat het beste bij ons past en de vertaalslag gemaakt naar het systeem. Veel andere partijen konden het systeem ook op deze manier inrichten maar via een grote omweg,” vertelt Sophie van Neer, HR-adviseur bij Swapfiets.

“We waren op zoek naar ondersteuning bij het stellen van doelen en het creëren van een continue feedbackcultuur. Treams had goed nagedacht over wat het beste bij ons past en de vertaalslag gemaakt naar het systeem. Veel andere partijen konden het systeem ook op deze manier inrichten maar via een grote omweg”

Sophie van Neer

HR-advisor Swapfiets

Per kwartaal doelen stellen

Met behulp van Treams hebben medewerkers nu meer focus op hun persoonlijke ontwikkeling. Per kwartaal worden doelen gesteld die daarbij als leidraad dienen. Daarnaast vragen en geven medewerkers van Swapfiets nu continu feedback aan elkaar, wat ervoor zorgt dat ze op ieder moment weten waar ze staan en van elkaar kunnen leren.

Samenwerking uitbouwen

Treams en Swapfiets gaan in de toekomst de samenwerking verder uitbouwen. Zo wordt de software van Treams in begin 2020 ook uitgerold in Duitsland. Daarnaast komt er volgend jaar nog extra focus op het groeipad van medewerkers van Swapfiets. Hierdoor krijgt zowel de medewerker, als de manager inzicht in het persoonlijk ontwikkelplan, weten zij continu waar ze staan én waar hun ontwikkelpotentieel ligt.

Meer succesverhalen

Logo True

ICT

True stopte in 2018 rigoureus met cyclisch beoordelen. Iedere True-medewerker heeft sinds toen altijd en overal toegang tot zijn of haar doelen- en ontwikkelplan.  

Logo wonen limburg

Non-profit

Wonen Limburg zet de komende jaren sterk in op talentontwikkeling van hun medewerkers. Het ‘ouderwetse’ denken in functies wordt vervangen door het ‘nieuwe’ denken in rollen.

Overig

In plaats van voorgaande Excel-sheet, met drie evaluatiemomenten per jaar, wilde BrandDeli we werken naar een ontwikkeling die meer continu is.

Gratis masterclass

Stap voor stap naar een nieuwe HR-cyclus