Groei is voor iedereen, dat is waar we bij Treams in geloven. Het levert ruimte, energie, creativiteit en plezier op voor mensen, teams en organisaties. In een groeiende organisatie ontstaat er ruimte voor medewerkers om te groeien en te ontwikkelen. Leer meer over Treams...

Wil je ook niets missen?

  • LinkedIn - White Circle

Benieuwd hoe onze tool eruit ziet?

Geef je kennis een boost!

Blijf elke dag leren, meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Successen vieren: Als je wint ben je succesvol, maar moet je eerst winnen om succesvol te zijn?

Bijgewerkt: 19 aug 2019

Even stilstaan bij hetgeen wat je hebt bereikt. Samen met je team successen vieren. Of je nu een nieuwe klant hebt binnengehaald of een persoonlijke doelstelling hebt bereikt. Helaas doen we dat nog te weinig, terwijl het enorm veel energie kan geven. Behoefte aan waardering, erkenning en respect is namelijk iets wat van nature in ons zit. En ook jij wil gehoord worden, gezien worden en serieus genomen worden. Wordt deze behoefte vervuld? Dan draagt dat enorm bij aan je zelfvertrouwen én (niet onbelangrijk) aan het bereiken van nieuwe doelstellingen. Maar waar komt die behoefte nou eigenlijk vandaan? En wat levert het vieren van successen op? Dr. Alex Klein deed onderzoek naar het stellen en bereiken van doelen.


Succes

Eerder vertelde Alex Klein dat je doelen kunt bereiken wanneer je doet wat je moet doen en dat het goed is om maximaal vijf doelen te stellen. Stel: je hebt je aan deze regels gehouden. Je weet wat je moet doen en doet dit ook daadwerkelijk. Maar ben je dan succesvol? “Succes wordt al snel gekoppeld aan voorspoed, welvaren en prosperiteit. Bijvoorbeeld aan het hebben van een grote auto, een mooi huis of veel geld. Ik vind dat persoonlijk een te simpele vertaling van succesvol zijn. Er zijn namelijk voorbeelden te bedenken waarbij je wel succes boekt, maar waaraan geen financiële verbetering gekoppeld is. Een beloning hoeft namelijk echt niet altijd financieel te zijn. Een andere insteek van succes hebben gaat over winnen. Als je wint ben je succesvol, maar moet je eerst winnen om succesvol te zijn? Nee, ook dat is wat mij betreft een beetje kort door de bocht. Maar wanneer ben je dan wel succesvol? En wanneer kan je die successen dan gaan vieren? Laten we het eens omdraaien: wanneer ben je niet succesvol? Je bent niet succesvol als je jouw doel niet hebt bereikt. Draai het weer terug: jij bent succesvol als je bereikt wat je wil bereiken. Dat is wat mij betreft de definitie van succesvol zijn.”


Successen vieren en salaris als beloning

Goed, je mag dus maximaal maar vijf doelen stellen, je weet wat je moet doen en doet dit ook daadwerkelijk. Je bereikt je doelen en bent succesvol. Maar daarmee ben je er

nog niet. Eén van de belangrijkste elementen komt daarna pas: successen vieren en belonen. Zoals we eerder al zeiden blijkt uit verschillende onderzoeken dat salaris niet meer het belangrijkste is voor veel medewerkers om te werken. Klein: “Salaris is de vergoeding voor het reguliere werk. Uit dit werk dagelijkse werk komen resultaten die je moet behalen. Maar salaris is geen goede bron voor het behalen van buitengewone resultaten gebaseerd op buitengewone gedragingen. Alleen salaris zal door veel medewerkers worden ervaren als een minimaal vereiste voor het verrichten van minimaal vereiste gedragingen, je dagelijkse werkzaamheden dus.” Belonen buiten het salaris om is dus voor veel medewerkers steeds belangrijk, het geeft ze energie en motiveert om weer door te gaan. Maar wat houdt belonen dan precies in?

Successen vieren en belonen

Klein: “Een beloning zou een blijk van waardering voor iets buitengewoons moeten zijn, anders wordt het dus weer gewoon. Extra salaris is alleen een beloning en het krijgen van salaris wordt niet ervaren als extraatje.” Maar dan komt de vraag: wanneer is een financieel extraatje groot genoeg om bijzonder te zijn? En moet die beloning wel per se financieel zijn? Nee, is het antwoord van Klein.


“Successen vieren kan op duizend-en-één manieren, mits dat het door de ontvanger als een blijk van oprechte waardering wordt ervaren. Een taart, een bosje bloemen, een weekendje weg, een middag vrij… alles kan als waardering en beloning voor de getoonde moeite worden ervaren. De enige voorwaarde: het vieren van successen en de beloning moeten als oprechte waardering worden ervaren, anders is successen vieren en belonen zinloos,” vertelt Klein. “En als de ontvanger van de beloning het niet ervaart als oprechte waardering voor het verrichte werk, dan levert het vieren van successen, ook voor organisaties, helemaal niets op. Wordt de beloning wel gevoeld als oprechte waardering? Dan zal de motivatie om door te gaan met de juiste gedragingen hoog zijn.”


Voor managers

Bij het vieren van successen en belonen gaat het over het zien van bijzondere gedragingen, die hebben geleid tot bijzondere resultaten. “De schone taak aan leidinggevenden om oog te hebben voor buitengewoon gedrag. Het zijn juist die gedragingen die moeten worden beloond met oprechte aandacht en oprechte waardering. Zie de individuele medewerker en weet of hij/zij zich buitengewoon inzet om bijzondere resultaten te behalen.” Pas dan wordt een beloning echt een feest.



Meer lezen over dit onderwerp? In ons doelenmagazine geven we je onder andere tips&tricks voor het stellen van doelen, lees je interviews met Prof. Dr. Nico W. Van Yperen (hoogleraar sportpsychologie) en René de Jong (rasechte ondernemer & marketingexpert) en nog véél meer. Je downloadt het magazine hier.