Hoe houd je feedback levend? (9 tips voor continue feedback)

Bewust met je ontwikkeling bezig zijn is iets wat tegenwoordig steeds meer medewerkers belangrijk vinden. Continue feedback is hierbij een vaak genoemd onderwerp. Er zijn zelfs bedrijven die het continu vragen van feedback zien als keiharde voorwaarde voor het succesvol ontwikkelen van een organisatie. Want als medewerkers bewust bezig zijn met hun eigen ontwikkeling, is het belangrijk om continu te weten wat anderen van hem/haar denken. Mensen die dagelijks met die persoon samenwerken. Echter blijkt uit de praktijk dat het geven én ontvangen van feedback echt niet altijd makkelijk is en deze ‘trend’ na een tijdje wat verwaterd. We horen vaak terug dat medewerkers heel enthousiast zijn zodra feedback wordt ingevoerd. Maar naarmate de tijd vordert wordt dit steeds minder. Hoe komt dat nou? En hoe kan je feedback onderdeel maken van je dagelijkse werk? Oftewel: hoe zorg je ervoor dat feedback een continu proces wordt? We geven je 9 tips uit de praktijk.

Trend!

We beginnen bij het begin: hoe komt het eigenlijk dat medewerkers aan het begin heel enthousiast zijn, maar dat dat enthousiasme na verloop van tijd steeds minder wordt? Eigenlijk is het heel simpel, want ken jij dat gevoel niet dat iets super gaaf is wanneer je het voor het eerst doet, maar hoe vaker je het doet hoe minder leuk het wordt? Zo werkt het bij feedback vaak ook. Zodra een organisatie start met het implementeren van (een) feedback(tool) wordt er veel aandacht aan besteed, medewerkers zijn nieuwsgierig en willen ze meteen proberen hoe het werkt. Echter moet er toch energie in gestoken blijven worden wil je er iets uithalen waar je daadwerkelijk iets aan hebt. En die energie, daar gaat het vaak ook mis.

Eigenlijk moet feedback dus een gewoonte worden in je dagelijkse werkzaamheden. Op een of andere manier moet je er dus zorgen dat het geven van feedback een continu proces wordt. Helaas heeft dat vaak nogal wat voeten in de aarde. Wijzelf (bij Treams) doen dat bijvoorbeeld met kwartaalmeetings. Aan het eind van ieder kwartaal zitten wij in teams samen om te evalueren op onze doelen. Voorafgaand aan deze meeting vraagt iedereen feedback aan minimaal 4 collega’s. We weten allemaal dat dat voor ons het moment is om weer even stil te staan bij onze ontwikkeling. En dat is dan ook wat wij klanten leren: zorg ervoor dat medewerkers inzien dat feedback gaat helpen met hun eigen ontwikkeling. Om je een beetje meer handvatten te geven hebben we 9 praktijkvoorbeelden voor continue feedback opgesomd:

1. Maak er een gewoonte van

Eén van onze klanten wilde graag dat het geven van feedback iets dagelijks werd. Luchtig en onderdeel van het werk. Via wekelijks overleg probeerden ze iedereen te stimuleren. Echter bleek na een aantal weken dat er geen concrete actie ondernomen werd. Er werd geen tijd voor vrij gemaakt. Tot ze op zoek gingen naar een handeling die dagelijks door (bijna) iedereen werd gedaan. Een moment wanneer medewerkers toch al even werden afgeleid uit de drukte van hun werk. ‘Feedback geven tijdens het eten van je banaan’ was geboren. Op een gegeven moment werd het eten van een banaan automatisch geassocieerd met het geven van feedback en werd het voor de medewerkers binnen deze organisatie een gewoonte . Lust je geen bananen? Geen paniek, het kan ook met een appel, voorafgaand aan een gesprek of na afsluiting van een project.

2. Start bij de managers

Een goed voorbeeld doet volgen. Zo geldt dat ook voor feedback. Begin dus bij de managers. Train hen in hoe ze feedback moeten vragen en geef ze daarna de opdracht om feedback te vragen aan hun team. En dan niet zozeer op het functioneren als manager, maar meer op inhoudelijke zaken. Als je als manager jezelf open en kwetsbaar opstelt, gaat dat balletje vanzelf rollen. Zo sprak ik laatst met Geri van Winssen, MT-lid van Koninklijke Dekker. Hij vraagt al jaar en dag feedback over zijn functioneren aan zijn directe collega’s en externen waar hij mee samenwerkt. Geri vertelt: “Ik kan wel denken dat ik goed bezig ben, maar als niemand mij ooit verteld dat dit niet zo is, blijf ik denken dat ik goed bezig ben en blijf ik doen wat ik doe.” Door zich open te stellen voor de feedback van anderen wil hij laten zien dat er bij iedereen nog een mogelijkheid is om verder te ontwikkelen. Ook vertelde Geri dat collega’s het vaak lastig vinden om feedback te geven aan hun leidinggevenden. “Door middel van een goed gesprek kan je die drempels heel goed wegnemen.”

3. Treaaaams to survive, Treeeeaaams makes your wish come true…

Je kent het vast wel: 2 brothers on the 4th floor – Dreams. Eén van onze klanten verving ‘dreams’ in dit lied voor ‘Treams’. Hoe leuk?! Je denkt nu misschien: ‘dus? Wat heeft dit te maken met continue feedback?’ Nou, dit nummer is een nummer wat heel de dag in je hoofd blijft hangen. Zelf wij, als medewerkers van Treams, kregen het niet meer uit onze kop. Eigenlijk komt het erop neer dat je door dit lied iedere keer weer denkt aan Treams en het geven van feedback. Kan jij nu ook al niet meer stoppen met zingen?

4. Feedbackmagazine

Veel mensen vinden feedback geven lastig. En dat is het ook! Geef daarom je medewerkers wat handvatten mee. Je hoeft ze echt niet precies te gaan vertellen wanneer ze feedback moeten vragen en wat ze dan precies moeten vragen, maar het is wel goed om ze een beetje op weg te helpen. Kan jij ook wel wat tips gebruiken? Wij hebben daarvoor een magazine ontwikkeld. Hierin staan, gratis en voor niks, tips, tricks en inspiratie die allemaal betrekking hebben tot feedback.

5. De kracht van herhaling

Je kent bovenstaande uitspraak vast wel, maar het schijnt ook echt te werken. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan die beweren te weten hoelang het duurt voordat iemand een gewoonte heeft aangeleerd. Hoeveel dagen dit ook mag duren in werkelijkheid, de kracht van herhaling is hierbij altijd van belang. Hoe je dit kan doen bij feedback? Hang posters met tips of inspirerende quotes op verschillende plekken waar mensen regelmatig komen. Bij de koffiemachine of op het toilet. Zo worden ze er meerdere malen per dag aan herinnerd en wordt het makkelijker om continu feedback te vragen.

6. Feedbackweek

Hoe gaaf is dat? Een hele week die in teken staat van feedback. Om medewerkers te activeren organiseerde één van onze klanten een paar weken geleden een feedbackweek. Deze week werd geopend door de complimentenmeisjes. Zij liepen rond, observeerden en schreven oprechte complimenten voor medewerkers. Steek die maar in je zak! Of zoals de complimentenmeisjes het zelf zeggen: ‘Op een handgeschreven kaartje wordt zorgvuldig en met liefde het mooiste in een persoon uitgelicht’. Je kon real-life zien wat een compliment met iemand kan doen. Hoe motiverend is dat?

7. Employees are your very best ambassadors!

Welke medewerkers zijn pro in het geven van continue feedback? Gebruik deze medewerkers als ambassadeurs van feedback. Laatst hoorde wij een medewerker zeggen: ‘ik kan niet meer zonder feedback, ik zie mijn eigen ontwikkeling beter worden maar krijg er ook zoveel voldoening uit als ik mijn team zie groeien.’ Laat hen het verhaal vertellen. Benadruk daarbij vooral wat feedback voor hen oplevert.

8. Begin klein en bouw het groot uit.

Bij het invoeren van een verandering, krijg je ongetwijfeld te maken met weerstand. En dat is gezond. Dat betekent namelijk dat mensen op hun hoede zijn. Het is daarom belangrijk om klein te beginnen zodat je het later groot kan uitbouwen. Begin bijvoorbeeld met het geven van complimenten en bouw het daarna uit naar het vragen van feedback en uiteindelijk naar het houden van 360° vragenlijst.

9. Verbind!

Er lopen vaak genoeg andere projecten binnen jouw team of organisatie. Maak hier gebruik van en koppel feedback aan deze projecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de introductie van kernwaarden of een nieuwe manier van werken. Stimuleer deze processen door het vragen en geven van feedback.

En onthoud altijd dat feedback is bedoeld om elkaar beter te maken. Hoe mooi is het om te zien dat iemand anders de tijd neemt om jou te helpen met je groei en ontwikkeling. Dat is eigenlijk waar feedback om draait. Uiteindelijk zijn medewerkers hier zelf natuurlijk verantwoordelijk voor, maar om dit proces te stimuleren kan het management en HR zeker een handje helpen. Heb jij nog andere tips die helpen voor continue feedback? We horen ze graag!


Feedback, Een hot topic. Of het nou digitaal of fysiek is, steeds meer bedrijven zijn er mee bezig. Het ideaalbeeld is dat er continu feedback wordt gegeven. Wist je dat feedback tegenwoordig vaak zelfs wordt gezien als dé manier om teamwork te verbeteren en personen optimaal te laten groeien en ontwikkelen? Wil jij nou ook aan de slag met feedback? In dit magazine geven we je inspiratie, handvatten en tips&tricks om ook van jou een feedbackpro te maken.