Groei is voor iedereen, dat is waar we bij Treams in geloven. Het levert ruimte, energie, creativiteit en plezier op voor mensen, teams en organisaties. In een groeiende organisatie ontstaat er ruimte voor medewerkers om te groeien en te ontwikkelen. Leer meer over Treams...

Wil je ook niets missen?

  • LinkedIn - White Circle

Benieuwd hoe onze tool eruit ziet?

Wat is een beloningsbeleid?

Definitie beloningsbeleid

Medewerkers die goed presteren wil je belonen. Je wil ze erkenning geven en bedanken voor de inzet die zij tonen en de bijdrage die zij leveren aan het behalen van de bedrijfsdoelen. Het is daarom goed om medewerkers af en toe te belonen. Belonen betekent tegenwoordig in veel banen veel meer dan alleen salaris. Het gaat over alle materiële en immateriële zaken die bijdragen aan het goede gedrag en verbeterde prestaties van medewerkers. We noemen dit ook wel ‘het nieuwe belonen’. 

 

Waar het ‘oude belonen’ uitging van salaris en bonussen, gaat het nieuwe belonen om échte gesprekken. Het blijkt namelijk dat geld niet meer werkt als drijfveer om mensen aan te zetten tot goede prestaties en ze tevreden te houden. Er zijn (volgens onderzoeker Kilian Wawoe) zes verschillende doelen van belonen: motivatie vergroten, prestaties verbeteren, meer tevredenheid, (werk)geluk, eerlijkheid en talentmanagement. Enkel bij het doel ‘eerlijkheid’ draait het nog om geld. Dit gaat er namelijk over of de verhoudingen in salaris tussen jou en je collega’s kloppen. Alle andere doelen bereik je niet met geld en dus moet het anders. Want als jij 20% meer salaris krijgt, ga je dan harder werken? Nee.

 

Het échte gesprek binnen het nieuwe belonen gaat over prestatieverbetering. De drie jaarlijkse gesprekken binnen de ‘traditionele’ gesprekscyclus zijn verleden tijd en de manager en medewerker zijn continu met elkaar in gesprek over groei, ontwikkeling en prestatieverbetering. Daardoor kijk je veel meer naar talenten van de medewerker en wat zijn/haar ambitie is.

 

Hoe kan je medewerkers belonen?

1. Geef medewerkers autonomie en verantwoordelijkheid

Autonomie en verantwoordelijkheid zijn één van de beste manieren om medewerkers in hun kracht te zetten. Het is belangrijk dat medewerkers zich onderdeel voelen van jouw organisatie. Door ze verantwoordelijkheid en autonomie te geven voelen zij zich belangrijk en dat zorgt voor meer betrokkenheid. Laat ze bijvoorbeeld hun eigen doelen stellen die gebaseerd zijn op de organisatiedoelen. Kortom: geef medewerkers de ruimte ideeën in te brengen en om te ontdekken waar hun kracht ligt.

2. Kans om te groeien en ontwikkelen

Door te investeren in de groei en ontwikkeling van medewerkers laat je hen zien dat ze belangrijk zijn voor de organisatie en dat er ruimte is om te groeien. Daarbij is het belangrijk om te weten dat groeien niet altijd betekent dat medewerkers verticaal een stap hoeven te maken. Zo kan een medewerker bijvoorbeeld ook specialist in zijn/haar vakgebied worden. Bespreek met de medewerker hoe hij/zij dit zelf zou invullen en wat ze van de organisatie nodig hebben.

3. Feedback en erkenning

Want wie krijgt er nou geen kick als je erkenning krijgt voor iets wat je goed hebt uitgevoerd? Het is belangrijk om medewerkers te complimenteren wanneer het goed gaat en te coachen, door middel van feedback, als het even wat minder gaat.

 

Hoe kan Performance Management software je hierbij helpen?

Met behulp van een online tool kan je medewerkers inzicht geven in waar ze staan en waar hun ontwikkelpotentieel ligt. Zo geef je ze de regie over hun eigen groei en ontwikkeling. Daarnaast kan je als manager in één oogopslag zien waar iedere medewerker staat in zijn/haar ontwikkeling. 

 

In de doelenmodule van Treams kunnen medewerkers doelen opstellen die gericht zijn op hun eigen ontwikkelpunten. Met de feedbackmodule kunnen medewerkers feedback vragen en geven aan zowel interne collega’s als externen om zo inzicht te krijgen in hun ontwikkelpunten. In de module ‘persoonlijke ontwikkeling’ kunnen medewerkers vastleggen waar zij over een X aantal jaar willen staan en wat zij nog moeten ontwikkelen om hier te komen.

Uit recent onderzoek blijkt dat een goede beloning de productiviteit en prestaties van medewerkers verbetert. We gebruiken dan ook niet voor niets hondenkoekjes wanneer we een hond ander gedrag aan willen leren. Bij mensen geldt dat precies hetzelfde...

Waarom is belonen zo belangrijk?

In 2020 is persoonlijke ontwikkeling nog belangrijker dan het al was. Medewerkers zijn voortdurend op zoek naar hoe iet sneller, beter en nog makkelijker kan. Kunnen zij niet genoeg ontwikkelen? Dan zullen zij snel uitgekeken zijn en je organisatie verlaten.

HR in 2020: Persoonlijke ontwikkeling gaat boven functie, carrière en bdrijf (5 tips)

Steeds meer medewerkers vallen uit met burn-out klachten. Ze zijn emotioneel uitgeput en voelen zich 'leeg' na een dag werken. Door bevlogen en betrokken medewerkers voorkom je dit. Maar hoe zorg je voor bevlogen en betrokken medewerkers?

Verlaag je verzuimpercentage door bevlogen en betrokken medewerkers

Meer lezen over belonen?